Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2021
-
Tutor 2.0 - Yhteistyöstä yhteiseen tekemiseen
-
Arviointi ruokkii uteliaisuutta
-
Liekeissä! Johtajuusvalmennus opetusalan johdolle ja johtoryhmille
-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Päijät-Hämeen osaamismerkit – merkityksellistä laaja-alaista osaamista
-
Osallisuutta ja joustavia opintopolkuja yhteisiin tutkinnon osiin
-
Tervetuloa ryhmäytymään - digisti!
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus
-
Alueellinen tutorverkosto-toiminta
-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
Digitalisaation johtaminen koulun ja kunnan tasolla vaatii tiimityötä, selkeästi määriteltyjä vastuita ja konkreettisia välineitä.Tässä esityksessä pohditaan seuraavia kysymyksiä:
- Miten luodaan koulun ja kunnan tasolla yhteinen näkemys digitalisaation kehityssuunnasta?
- Miten tuetaan koulun johtajia digitalisaation edistämisessä?
- Miten varmistetaan sekä koulun johdon että pedagogisen ja teknisen tuen keskinäinen vuoropuhelu?
- Millaiset kyselyt tukevat kunnan ja koulun digitalisaation kehittämistä?
Esityksessä esitellään ja jaetaan kokemuksia Kuopion kaupungissa toteutetun Digitaalinen ekosysteemi-hankkeen pohjalta. Hankkeessa on rakennettu kouluille digitalisaation portaita sekä laadittuja erilaisia kartoituspohjia, joilla pystytään selvittämään koulun digitalisaation nykytilaa sekä opettajien digipedagogisia tuen tarpeita. Näiden lisäksi rakennetaan mallia, jonka avulla varmistetaan luokkatason, koulutason ja kuntatason digitalisaation kehitys.
Keskeisinä työkaluina digitalisaation edistämisessä käytetään neljää eri painopistealuetta:
1. Viestintä (Miten huolehditaan kunnan rehtoreiden tai koulun opettajien pysyminen "kartalla"?)
2. Kartoitukset (Millaiset kartoitukset tukevat digitalisaation kehittymistä?)
3. Koulutukset (Millaista on laadukas koulutus ja miten saadaan rehtorit osallitumaan niihin?)
4. Mentorointi (Millasta vertaistukea rehtoreille tulee tarjota koulun digitalisaation edistämisessä?)
Lopuksi esitellään mallia, jossa opetuksen digitalisaation vastuut on määritelty oppilaan, vanhemman, opettajan, rehtorin, pedagogisen tukihenkilön, teknisen tukihenkilön, kouluhallinnon, tietohallinnon sekä palveluntuottajan kesken. Tämän tavoitteena on selkeyttää yhteydenottoja ja kehittää tukiprosesseja suoraviivaisemmiksi sekä varmistaa digitalisaation tasalaatuisuus koulusta ja opettajasta riippumatta.