Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019 starts on 20. maaliskuuta 2019 klo 10.00.00 +0200
Tutoropettajatoiminta kouluyhteisön muutosagenttina
Hyvät käytänteet opetuksen kehittäminen oppiva yhteisö tutorointi
Paikka: Kavaljeeri -
(1 tunti 15 minuuttia)
Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Asiantuntijat, suunnittelijat, ohjaajat, koordinaattorit

Tutoropettajatoiminta kouluyhteisön muutosagenttina
Tutkija  at Tampereen Yliopisto antti.syvanen@uta.fi


Syvänen Antti
Syvänen Antti Tutkija  at Tampereen Yliopisto antti.syvanen@uta.fi

Tanhua-Piiroinen Erika
Tanhua-Piiroinen Erika Tutkija  at Tampereen Yliopisto erika.tanhua-piiroinen@uta.fi 040 1909657

Uusi peruskoulu -ohjelman mukaisesti tutoropettajatoiminnan tavoitteena on lisätä opettajien valmiuksia uusien opetusmenetelmien ja -välineiden monipuoliseen käyttämiseen, laajentaa yhteistyötä opettajien kesken ja tukea opettajien oman osaamisensa sekä oppilaitosten toimintakulttuurin yhteisöllistä kehittämistä (OPH2016).  Tavoitteina on myös luoda ja toteuttaa “tutkimukseen perustuvia uusia pedagogisia toimintamalleja digitaalisuutta hyödyntävissä monipuolisissa oppimisympäristöissä.” (mt.) 

Toimintasession tavoitteena on selvittää, miten eri tavoin tutoropettajatoimintaa on perusopetuksessa toteutettu, minkälaisia kokemuksia toiminnasta on saatu ja minkälaisia vaikutuksia toiminnalla on saatu aikaan. Minkälaisiin haasteisiin on törmätty ja mitkä asiat puolestaan ovat toimineet onnistuneesti. 

Koulun johtajien ja rehtoreiden roolin on todettu vaikuttavan merkitsevästi koulun toimintakulttuuriin ja siihen, miten uudet toimintatavat otetaan haltuun (Yuen, Law & Wong 2003; Petersen 2014; Vermeulen, Kreijns, Van Buuren, & Van Acker 2017). Toimintasession tavoitteena onkin myös kasvattaa tietämystä kuntien ja koulujen strategisesta johtamisesta, kuten strategian jalkauttamisesta kouluyhteisössä ja koulun johdon strategisten linjausten ja toiminnan suhteesta tutoropettajatoiminnan tuloksiin.

Työtapoina toimintasessiossa käytetään lyhyiden alustusten jälkeen toiminnallisia menetelmiä, kuten learning cafe tai vastaavat, joiden avulla yhdessä keskustellen kootaan kokemuksia ja työstetään niitä tarinoiksi.

Lähde: OPH (2016) Hakutiedote 2016. Yleissivistävä koulutus Kärkihanke 1: Uusi peruskoulu –ohjelma. OPH: Helsinki [Verkkojulkaisu] https://www.oph.fi/download/179325_hakutiedote_karkihanke_1_uusi_peruskoulu_ohjelman_kehittamis_ja_koulutustoim.pdf