Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019 starts on 20. maaliskuuta 2019 klo 10.00.00 +0200
Koulun tilaratkaisut - avoin, suljettu vai hybridi? Kokemuksia ja tutkittua tietoa.
johtaminen Opetusteknologia yhteisöllisyys
Paikka: AREENA-sali -
Ajankohta: 21.3.2019 14.30 - 15.30 (1 tunti)
Kohderyhmä: Perusaste/lukio: Rehtorit ja johtajat

Koulun tilaratkaisut - avoin, suljettu vai hybridi? Kokemuksia ja tutkittua tietoa.
Tutkimusjohtaja  at Tampereen Yliopisto jarmo.viteli@uta.fi


Mikkonen Sakari
Mikkonen Sakari Aineenopettaja  at Nummen yhtenäiskoulu sakari.mikkonen@hmledu.fi

Nummen yhtenäiskoulu, Hirvonen Kati
Hirvonen Kati rehtori  at Nummen yhtenäiskoulu kati.hirvonen@hmledu.fi

Viteli Jarmo
Viteli Jarmo Tutkimusjohtaja  at Tampereen Yliopisto jarmo.viteli@uta.fi 0500731237

Ylästön koulu, Ollila Satu
Ollila Satu rehtori  at Ylästön koulu satu.ollila@vantaa.fi

Parhaillaan Suomessa saneerataan ja rakennetaan satoja kouluja. Luodaan uusia tilaratkaisuja jotka ovat herättäneet monia tuntemuksia niin opettajissa, vanhemmissa kuin oppilaissa.

Tulee avotilaa, yhteistyöskentelyä, tiimiopettamista ja digitalisuutta. Miten muuttuu opettaminen ja oppiminen? Miten tilat tulisi suunnitella, että mahdollisimman monen oppijan ja opettajan olisi hyvä olla. Nyt puhuvat kokemus, näkemys ja tutkittu tieto

Esityksessä mukana mm. Nummen uuden koulun rehtori ja opettaja, opetushallituksen tila-asiantuntija sekä oppimisen asiantuntijoita. Keskustelun ytimessä on koulun pedagoginen muutos, avoimet tilat, niiden edut ja haasteet, tiimiopettajuus ja koulun tulevaisuus. 

Tämä sessio on erinomaisen tarpeellinen kaikille rehtoreille, opettajille ja päättäjille. Koulun tilaratkaisut ovat helposti voimassa 50 vuotta . Se mitä nyt tehdäänkoulujen tiloille vaikuttaa merkittävästi koko kouluyhteisön oppimiseen, opettamiseen, pedagogisiin ratkaisuihin  ja viihtymiseen.

Satu Ollila

Olen Ylästön koulun rehtori. Ylästön koulu on valmistunut vuonna 2008. Kesällä 2018 valmistuivat muutostyöt, joissa kouluun tehtiin isoja sekä muunneltavia oppimistiloja ja elokuussa 2019 valmistuu laajennus, lisäsiipi. Koulu laajenee yli 840 oppilaan kouluksi, jossa opiskelee perusopetuksen vuosiluokat ensimmäisestä yhdeksänteen. Yhtenäiskoulu tulee muodostumaan suuremmista oppimisen tiloista sekä perinteisemmistä luokkahuoneista, joissa opiskelee eri aineryhmiä joustavin järjestelyin, joten yhteisopettajuus ja yhdessä tekeminen on lähtökohta, jonka johtaminen on tämän hetken keskeisimpiä työtehtäviäni.