Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019 starts on 20. maaliskuuta 2019 klo 10.00.00 +0200
Hologrammiteknologian mahdollisuuksista opetuskäytössä
Opetusteknologia oppijalähtöisyys osallistava oppiminen tieto- ja viestintäteknologia tutkiva oppiminen Virtuaaliympäristöt visualisointi
Paikka: Esityssali 23 -
Ajankohta: 22.3.2019 9.30 - 10.00 (30 minuuttia)
Kohderyhmä: Ammattikorkeakoulu: Opettajat

Hologrammiteknologian mahdollisuuksista opetuskäytössä
lehtori  at Karelia AMK olli.hatakka@karelia.fi


Hatakka Olli
Hatakka Olli lehtori  at Karelia-ammattikorkeakoulu olli.hatakka@karelia.fi 050 3373299

Hyttinen Mikko
Hyttinen Mikko lehtori  at Karelia AMK mikko.hyttinen@karelia.fi 050 3156626

Johdanto

Opetusteknologia saa yhä moniulotteisempia muotoja tietoteknologioiden ja erilaisten representatiivisten menetelmien kehittymisen myötä. Verkkokapasiteetin ja laskentatehon lisääntyminen edistää uudenlaisten opetus- ja oppimisteknologian käyttöönottoa erilaisissa oppimistilanteissa. Yksi tällainen nouseva trendi on Hologrammiteknologian käyttö ilmiöiden, tilojen ja henkilöiden kuvantamisessa. Hologrammiteknologia voidaan yhdistää virtuaalisen (VR) ja lisättyyn (AR) todellisuuden sekä sosiaalisen median välineisiin opetuksessa. Tällä tavoin opiskelijat tai opiskelijaryhmät voivat syventää ymmärrystä oppimisen kohteena olevista ilmiöistä ja niihin liittyvistä merkityksistä (Vygotsky 1978). Oppimisen fasilitointi näillä teknologioilla syventää oppijakohtaista kokemuksellisuutta ja mahdollistaa entistä paremman oppijalähtöisen kontekstisidonnaisen oppimisympäristön konstruoinnin (Driscoll 2005; Jonassen 1999).

Tähän foorumiesitykseen olemme valinneet hologrammiteknologian opetuskäyttöön perustuvan opetusteknologisen kokeilun korkeakoulukontekstissa. Holografiaperusteinen kuvantaminen mahdollistaa kokemuspohjaisen konstruktivistislähtöisen pedagogiikan soveltamisen, jossa merkitysten luominen, jaetut ja yksilölliset kognitiiviset tulkinnat mahdollistuvat uudella tavalla (Kolb 1974; Piaget 1970). Holografiateknologia yhdistettynä virtuaalitodellisuuteen tehostaa mahdollisuuksia myös tutkivan oppimisen (Hakkarainen, Lonka & Lipponen 2004) toteuttamiseen, erityisesti monimutkaisten ilmiö- ja käsitekokonaisuuksien suhteen. Tekniikka tukee tiedon esittämisen monimuotoisuutta oppimisessa (Cognitive Flexibility Theory (Spiro 1988)).