-
Mitä innovatiivisia teknologioita koulujen kannattaa hankkia?
-
Adaptiivisuus ja pelillisyys verkko-opetuksessa
-
Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
-
Lyfta: Immersiivisiä oppimiskokemuksia ympäri maailmaa
-
Voiko turvallista pyöräilyä harjoitella digitaalisessa oppimisympäristössä?
-
Autenttisuutta lisätyllä todellisuudella
-
Etäopiskelua ja luentojen tallennusta
-
Ensin oppiminen, sitten järjestelmät - Make learning great again
-
Yhdessä – ohjaava opettaja -peli
Esityksessämme kerromme kokeilustamme, jonka tavoitteena oli virtuaalitodellisuuden keinoin tukea autismikirjon henkilön siirtymätilanteita, toiminnan ohjausta ja suoriutumista erilaisista asiointitehtävistä.
Halusimme tuottaa virtuaalimaailmoja itse käyttämällä 360:n asteen videokuvausta. Tällaisella kuvauksella voi nopeasti tallentaa henkilön omaa arkiympäristöä, säilyttäen kokijalle tärkeät tilat, näkymät ja ihmiset virtuaalimaailmassa mukana. Kokeiluumme osallistui perusopetuksen autismikirjon opetuksen oppilaita kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa olimme kuvanneet 360-kameralla oppilaille vieraassa ympäristössä suoritettavia asiointi - ja siirtymätilannetehtäviä. Toinen vaihe toteutettiin oppilaiden omien koulujen tutuissa oppimisympäristöissä. Siellä kuvattiin ja harjoiteltiin tehtäviä ja toimintoja, joita opettajat ja ohjaajat kokivat oppilaiden tärkeäksi harjoitella
Kokeilumme perusteella virtuaalinen harjoittelu tuki oppilaiden toiminnan ohjausta siirtymätilanteissa, tilan hahmottamista ja asiointitehtäviin osallistuneiden vuorovaikutusta. Myös aiempi tutkimustieto aiheesta tukee tätä tulosta. Motivaatio ja kiinnostus virtuaaliteknologialaitteiston käyttöön oli vahvaa, ja virtuaaliharjoittelun siirtovaikutus käytäntöön oli ilmeinen. Seminaariesityksessämme kerromme tarkemmin kokeilumme eri vaiheista, esittelemme välineistöä, kerromme tulevaisuuden suunnitelmista ja ennen kaikkea jaamme kokemuksiamme ja havaintojamme onnistuneesta kokeilustamme.