Tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019 starts on 20. maaliskuuta 2019 klo 10.00.00 +0200
Digiä ummikoille – oppimisen etenemisen seuranta raksalla
ammatillinen koulutus ohjaus osaamisen arviointi Yksilöllinen oppiminen
Paikka: Esityssali 13 -
Ajankohta: 21.3.2019 12.00 - 12.30 (30 minuuttia)
Kohderyhmä: Ammatillinen oppilaitos: Opettajat

Digiä ummikoille – oppimisen etenemisen seuranta raksalla
Lehtori  at Vantaan ammattiopisto Varia liisa.huittinen@eduvantaa.fi


Huittinen Liisa
Huittinen Liisa Tuntiopettaja  at Vantaan ammattiopisto Varia liisa.huittinen@eduvantaa.fi 0438254944

Pääkkönen Markku
Pääkkönen Markku Tuntiopettaja  at Vantaan ammattiopisto Varia markku.paakkonen@eduvantaa.fi 0405670822

Muutoksen tuulet puhaltavat ammatillisessa koulutuksessa. Digitaalinen oppimisen etenemisen seuranta on tulossa. Tämä muutos koskee myös rakennusalan opetusta. Mutta entäs kun talonrakennuksen opettajat ovat rautaisia rakennusalan ammattilaisia, mutta eivät todellakaan diginatiiveja? Tai kun oppilaina on maahanmuuttajia, joiden suomen kielen taito on todella heikko? Tai kun oppilaat haluavat vain rakentaa, eivätkä tehdä mitään, mikä haiskahtaa vähänkin teorialle? Tai kun joukossa on niitä taitavia oppilaita, jotka haluavat suorittaa opintonsa vauhdilla tai toisaalta niitä, joilla ei ole kiire mihinkään? Ongelman ratkaisuksi tarvittiin toimintakulttuurin ja ajattelutavan muutos. Ja lisäksi piti tietysti löytää järjestelmä, joka on todella helppo ja yksinkertainen käyttää. Jotain sellaista, mikä ei vaadi koodarin koulutusta eikä täydellistä suomen kielen hallintaa. Ja mielestämme onnistuimme tässä muutoksessa paremmin kuin hyvin! Mottomme oli: yksinkertaisille ihmisille yksinkertainen työkalu!

Ammattiaineiden opettaminen talonrakentajille on hyvin käytännönläheistä. Senkin takia toimintatapojen muutos ja digitalisaation tunkeutuminen raksaopintoihin on monelle rakennusalan opettajalle vaikeaa. Monet digitaaliset oppimisen etenemisen seurannan työkalut sopivat hyvin teoriatehtävien seurantaan, mutta käytännön tehtävien seurantaan ne eivät meinaa taipua millään. Me kuitenkin onnistuimme tekemään tämän hyvin yksinkertaisella tavalla. Emme yrittäneetkään luoda mitään monimutkaista ja maailmoja syleilevää systeemiä.

Haluaisimme nyt kertoa onnistumisestamme kaikille niille, jotka miettivät digitaalista oppimisen etenemisen seurannan käyttöönottoa. Ja pohtivat sitä, miten hankalaa se on ja kenties juuri sen takia ovat lykänneet asiaa eteenpäin.

Foorumiesityksessämme emme käy läpi digitaalisen seurannan prosesseja emmekä hallinnollista näkökulmaa oppimisen seurantaan. Kerromme selkokielisesti digi-ummikkojen taipaalesta alkaen siitä mitkä olivat fiilikset, kun opettajat kuulivat, että toimintatapoja on muutettava ja digitaalinen oppimisen seurannan väline on otettava käyttöön? Miten päätettiin, miten oppimista seurataan, minkälaisia tehtäviä työkaluun rakennetaan? Miten saada työkalusta niin yksinkertainen, että sen käyttö onnistuu vain muutamalla klikkauksella? Miten opettajat ja oppilaat ottivat työkalun vastaan?

Ja koska kyseessä on hyvin yksinkertainen tapa toimia, esityksemme on interaktiivinen ja yleisö voi itse kokeilla, miten työkalu toimii.