Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
STEAM-opinpolku
-
Microsoft Teams-workshop
-
Saavutettavaa digioppimista rakentamassa
-
Etäopiskelua ja luentojen tallennusta
-
Ohjelmoinnin perusteet lukiossa ja yläkoulussa
-
Tutkivaa oppimista Go-Lab-verkko-oppimisympäristössä
-
Yhteistä verkko-opintotarjontaa ja asiantuntijayhteisöä rakentamassa
-
Miten interaktiivisten kuvien luominen kehittää monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologista osaamista?
-
Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
Uusi koulurakennus, uudet tilat - uusi pedagogiikka?
Uusi Nummikeskus on monitoimitalo, jonka suurin toimija on Nummen yhtenäiskoulu, jossa on 900 oppilasta ja 70 henkilöstöä. Iso osa tiloista on ns. avoimia oppimisympäristöjä, joissa yhteisopettajuus on aidosti arjen toimintatapa niin alaluokkien 1.-6. luokanopettajien osalta kuin yläluokkien 7.-9. ainelehtoreiden osalta.
Matkamme kohti koulurakennusta alkoi keväällä 2016. Ala- ja yläkoulu yhdistettiin elokuusta 2016 yhtenäiskouluksi. Toimimme neljässä eri yksikössä vielä pari kouluvuotta. Silloin aloimme valmistella uuteen kouluun liittyviä asioita. Koulurakennus valmistui keväällä 2018 ja elokuussa 2018 aloitettiin toiminta. Esityksessämme tuomme esiin muutoksia toimintakulttuurissa ja pedagogiikassa; mitä säilytettiin, mitä uutta tilalle? Osin annettuna ja osin tämän matkan myötä päätettynä kärkiteemojamme ovat joustavat tilat, yhteisopettajuus, monipuoliset välineet ja toimintatavat, integraatio & inkluusio sekä yhteisöllinen toimintakulttuuri.
1) Esimerkkejä pedagogisesta toiminnasta ja toimintakulttuurista uusissa joustavissa oppimistiloissa. Kokemuksia yhteisopettajuuden onnistumisesta, mahdollisuuksista ja haasteista, näistä sekä alkuopetuksen että yläluokkien kokemuksia. Tavoitteena on tilojen monipuolinen käyttö kaikenikäisille oppilaille. Vähäisellä sääntöjen ja kieltojen määrällä rakennetaan yhteisöä luottamuksella, jossa vastuu ja vapaus kohtaavat. Oppilaille tarjotaan vastuutehtäviä mm. oppilasagentit.
2) Kokemuksia opetusteknologiasta uusissa tiloissa. Laitekanta ja konkreettinen käyttö; oppilaiden omat henkilökohtaiset koneet vs. yhteiskäytössä olevat koneet. Sähköisten oppimateriaalien käytön toteutuminen. Sähköiset oppimateriaalit osana opetusta ja oppimista tukena, rinnalla ja sijaan.
Esittelemässä luokanopettaja Piritta Siekkinen ja aineenopettajat Maria Hirvi ja Tuomas Luotola.
Haku-/avainsanat:
joustavat oppimisympäristöt, avoimet oppimisympäristöt, opetusteknologia, toimintakulttuuri, yhteistyö, yhteisopettajuus, samanaikaisopetus, opetuksen kehittäminen