Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
STEAM-opinpolku
-
Yhteistä verkko-opintotarjontaa ja asiantuntijayhteisöä rakentamassa
-
OpenBio
-
Saavutettavaa digioppimista rakentamassa
-
Digitaalinen dialogi kodin ja koulun välillä - huoltajat kumppaneina arvioinnin kehittämisessä
-
Etäopiskelua ja luentojen tallennusta
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
-
Miten interaktiivisten kuvien luominen kehittää monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologista osaamista?
-
Taitopainotteinen ja digitaalinen kulttuuriperinnön opettaminen
-
Microsoft Teams-workshop
Digitekniikka mahdollistaa musiikinopetuksen uudistamisen:
MUSAOPE MUUTTUU KANTTORISTA KOUTSIKSI
Perinteinen bändisoittotilanne perusopetuksen musiikkitunnilla: Rumpali on kääntänyt kompin, kitaristi on muuta bändiä puolitoista tahtia jäljessä ja basisti näppäilee kuvioitaan väärältä kieleltä. Kosketinsoittaja on unohtanut, että fis on musta kosketin. Musiikinopettajan kainalot hikoavat ja naama alkaa punoittaa, mutta hän ei pysty auttamaan soitossaan seonneita oppilaita, koska istuu oman pianonsa takana ja säestää. Ja laulaa. Ja yrittää huudella seuraavia sointuja. Ja viittilöidä rumpalille oikeaa rytmiä. Ja…
Kuulostaako tutulta? Bändisoittotunneilla musiikinopettajan raajat, äänivarat ja jaksaminen loppuvat helposti kesken – varsinkin, jos oppilaat ovat hieman eläväisempiä tapauksia. Onneksi tilanteeseen on olemassa ratkaisu. Tietokoneille ja tableteille on jo vuosia ollut saatavissa sovelluksia, jotka hoitavat niin säestämisen kuin nuotinnäyttämisenkin ja vapauttavat musiikinopettajan ohjaamaan oppilaiden soittoa ja muuta tekemistä.
Tämän foorumiesityksen aiheena on bändisoiton opetusmenetelmä, jossa hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia musiikinopetuksessa. Nuotinnussovelluksilla pystyy nykyään muutamassa minuutissa tekemään kappaleesta kuin kappaleesta audiovisuaalisen play along -taustan, jonka tahtiin oppilaat soittavat bändisoittimia. Sovelluksen soittama bändisäestys kuuluu musiikkiluokan äänentoistosta ja taustamusiikin kanssa tahdistettu liikkuva nuotti näkyy musiikkiluokan valkokankaalla tai näytöllä. Oppilaiden on helppo seurata liikkuvaa nuottia ja soittaa mukana – ja musiikinopettajan todellinen opetustyö mahdollistuu.
Käytännön kokemukset lähes kymmenen vuoden ajalta osoittavat, että tämän opetusmenetelmän käytöllä on erittäin positiivisia vaikutuksia niin oppilaisiin kuin opettajiin. Oppilaiden motivaatio musiikin harjoitteluun ja tekemiseen kasvaa, kun he saavat soittoharjoituksiinsa opettajan reaaliaikaista ohjausta. Samalla oppilaiden epämusikaalisuususkomukset karisevat – Kaikki voivat oppia soittamaan! Arkikokemusten perusteella digiavusteinen, yhteisöllinen bändisoittotunti kehittää myös oppilaiden keskittymiskykyä ja sosiaalisia taitoja. Opettajan näkökulmasta bändisoittotunnit muuttuvat hallittavaksi ja mielekkääksi musisointikokemukseksi. Opettaja saa keskittyä luokanhallintaan ja oppilaiden soiton ohjaamiseen säestystehtävien sijaan.
Tässä foorumiesityksessä käydään läpi myös muita uuden OPS:n mukaisia musiikinopetuksen digimahdollisuuksia: flipped learning -videoita, digiavusteista säveltämistä, sähköistä formatiivista arviointia ja digitaalisen äänentoisto- ja äänitystekniikan hyödyntämistä musiikinopetuksessa. Pedagogisesti järkevän ja toimivan digitalisaation on aika tapahtua myös musiikkiluokassa!