-
Innova - joka lukion yritysyhteistyömalli
-
Osasena maailmassa - kieltenopetuksen yhteistyössä on voimaa!
-
Oppilasagenttitoiminta Lohjalla
-
Digidraamaa oppitunneille
-
Matikan tutorointia
-
TVT-OPS käytäntöön - oppilaan digipassi Laukaassa
-
Seitsemän sisarusta - Laaja-alaisen osaamisen taitojen edistämispaketti ja pelikokonaisuudet
-
Laaja-alaiset taidot OPS-tekstistä arjen käytänteiksi
-
Etäopetus tutoropettajien silmin - mitä kevään 2020 poikkeustilanteesta opittiin
-
Kehityskohteena oppimis- ja hyvinvointianalytiikka
Mitä olisi maailma ilman kulttuuria, taidetta, elokuvia tai pelejä? Jos kaikki taide olisi kaupallista mainontaa tai pelien ja elokuvien sisältöjä ohjaisivat mainostajat? Lähdimme etsimään innostavaa, toiminnallista, ryhmässä tehtävää pelillistä tehtävää, jossa oppilaiden tekijänoikeustaitojen osaaminen ja ymmärrys kasvaisi oman oivalluksen ja tekemisen kautta. Kohderyhmänä olivat yläkoululaiset.
Oppilaat ratkoivat tekijänoikeustaitoihin, tiedonhakuun ja tietolähteiden käyttöön liittyviä pulmia ja pohtivat yhdessä luovan alan ja tekijänoikeuksien merkitystä. Tehtäväkokonaisuus rakennettiin pakopelin muotoon, mikä oli jotain uutta ja teki oppimisesta oppilaille kiinnostavaa ja innostavaa.
Esityksessä kuvataan ja kerrotaan vinkkejä ja annetaan ohjeet toiminnallisen tehtäväkokonaisuuden toteuttamiseen sekä jaetaan oppimiskokemuksesta saatuja kokemuksia.
Tutoropettajien omia tekijänoikeustaitoja on vahvistettu työpajoissa ja koulutuksissa ympäri Suomea. Koulutuksessa tutoropettajat saavat omaan työyhteisöönsä vietäväksi valmiin digitaalisen työkalupakin, josta löytyy ohjeet ja vinkit tekijänoikeuksien haltuun ottamiseksi niin kollegoiden kuin oppilaiden kanssa, sekä vinkkejä oman tekijänoikeusosaamisen vahvistamiseen ja osoittamiseen digitaalisilla osaamismerkeillä. Nyt on mahdollisuus kerrata vanhaa ja oppia uutta ja viedä uusia ideoita mukanaan.