Uusi varhaiskasvatuksen digitaalinen polku, lapsi tutkijana, AR ja VR maustein
ITK-workshop
Tule kokeilemaan käytännössä hankkeemme satoa ja saa heti käytäntöön sopivia ratkaisuja ja välineitä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen teknologiataitojen ja digitalisaation edistämiseen.
Mottomme: "Leikki on tutkimisen korkein muoto" - Albert Einstein
Tässä työpajassa pääset itse leikkien tutustumaan lasten tutkijan salkkuihin ja kokeilemaan tunnetaitojen opettelua upotetun todellisuuden (AR) avulla ja uppoutumaan lapsen lailla virtuaaliseen maailmaan.
Kaikki esittelemämme materiaali mukaan lukien digipolku ja tutkijan salkkujen sisältö, ovat saman tien vapaasti käytettävissäsi ja muokattavissasi omassa työympäristössäsi CC-BY-NC lisenssein.
Esittelemme ajantasaista esi- ja perusopetuksen digipolkua ja siihen liittyviä materiaaleja jotka perustuvat varhaiskasvatussuunnitelmaan ja sisältävät runsaasti ryhmissä toteutettavia käytännön esimerkkejä ja esittelevät käytettäviä ratkaisuja ja sovelluksia. Digipolkuun kuuluu myös selkeä teoreettinen osuus, joka esittelee varhaiskasvatussuunnitelman digitalisaatioon liittyvät osiot ja ideat havainnollisesti ja käytännönläheisesti.
Esittelemme tutkijan salkut, jotka kattavat erilaisia tieteeseen ja tutkimiseen liittyviä tuokioita eri-ikäisille ryhmille. Tuokioissa käytetään käytännön tutkimisen lisäksi digitaalisia välineitä ilmiöiden havainnollistamiseksi. Salkkujen sisältöesimerkkejä:
Ajankulku ja avaruus
Veden olomuodot ja kiertokulku, pintajännitys
Bakteerit
Ääniaallot
Koneet, vahvat rakennukset
Mittaaminen
Massa ja painovoima
Salkkujen toimintatuokiossa käytetään lasten kanssa käytännön tutkimisen lisäksi muun muassa QR-koodeja, 3D-tulostusta, AR-teknologiaa ja virtuaalitodellisuutta sekä erilaisia verkkosovelluksia tutkittavien aiheiden mallintamiseksi.
Esitykseemme kuuluu myös kahden pro gradu -työ esittely. Aiheet liittyvät tulevaisuuden leikkiin, lasten kokemuksiin VR-maailmassa sekä tunnekasvatuksen edistämiseen lapsilla AR-sovelluksen avulla..
Kohderyhmä
Esiopetuksen henkilöstö, Luokanopettajat, kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijat, tutkijat ja opiskelijat.
Tavoitteet
Tavoitteena on esitellä ajankohtaisia tapoja käsitellä digitalisaatiota ja uusia teknologioita esiopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa sekä esitellä tähän sopiva digipuu-malli ja tutkijan salkut.
Tavoitteena on, että osallistuja saa hands-on kokemuksen työpajassa esiteltävistä kokonaisuuksista ja saa saman tien käyttöönsä työpajan materiaalit ja ideat.
Aikataulu
Kokonaisuuden ja esiintyjien esittely, 10 min
Varhaiskasvatussuunnitelman ja pedagogisten näkökulmien läpikäynti ja keskustelu, digipuun esittely 25 min
Työpajat
Tutkijan salkkukokonaisuus
Tunnetaitoja AR-sovelluksella (upotettu todellisuus)
Lasten VR-tutkimusmatka (virtuaalitodellisuus)
Työpajojen esittely 5 min
Työpajatyöskentely I 30 min
Koonnin ja keskustelun hetki 10 min
Tauko 10 min
Työpajatyöskentely II 30 min
Koonnin ja keskustelun hetki 10 min
Työpajatyöskentely III 30 min
Koonnin ja keskustelun hetki sekä lopetus 20 min
Järjestäjä
Workshopin järjestää Kauniaisten kaupunki.