-
Tuunaa, värkkää ja innovoi - STEAM-prosessi käyttöön
Vorne Paula
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Tee itse - Arduino-projektit ammatillisen koulutuksen matlu-valinnaisiin osaamistavoitteisiin
Hakanen Arvi
-
Innovative learning environments
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Uusi verkkokurssi varhaiskasvattajille – kokemukset suunnittelusta, pilotoinnista ja käyttöönotosta
Maasalo Ida
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Kuinka valjastetaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet, jotta jokainen oppilas onnistuu?
Ruusunen Emilia
-
Opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta
Nevaranta Matias
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
Vopeja ja Jopeka, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen digiosaamisen ja digitaalisten oppimisympäristöjen arviointityökalut
Teppo Terhi
Projektipäällikkö, digipedagogi
at Hämeenlinnan kaupunki
Tässä esityksessä kerrotaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstön ja johtajien digiosaamista, digipedagogiikkaa ja digitaalisen oppimisympäristön tilaa mittaavista arviointityökaluista Vopekasta (suunnattu henkilöstölle) ja Jopekasta (suunnattu johtajille). Vopekaa on kehitetty Opetushallituksen hankeavustuksella yhdessä seitsemän kunnan ja Tampereen yliopiston informaation ja median tutkimuskeskuksen TRIMin kanssa vuodesta 2018 alkaen ja Jopekan kehittäminen aloitettiin loppuvuodesta 2021. Kuntaliitto on ollut mukana yhteistyössä alusta asti. Molemmissa arviointityökaluissa on huomioitu uuden vasun mukaiset perusteet (ja jatkossa myös Uudet lukutaidot kehittämisohjelma).