-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
-
Digiluokka 2.0 - koronasta oppia ja tulevaisuudesta koppia
Laru Jari
-
Anni Autere-Kesti
Autere-Kesti Anni
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Robotiikkalainaamo - yritysten kanssa yhteistyössä
Aalto Anna-Reetta
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
Esitysdiat
Korona ja digitalisaatio ovat muuttaneet mielenkiintoisella tavalla ravintola- ja cateringalaa. Ammatillisen koulutuksen opetuksessa pyritään vastaamaan ajan tuomiin haasteisiin monipuolistamalla opetuksen sisältöä ja lisäämällä alan mielenkiintoa. Digitalisaation kehitys muuttaa pysyvästi opiskelutapoja ja työskentelytapoja, sillä yhteistyötä ja opetusta voidaan toteuttaa muiden oppilaitosten kanssa sijainnista riippumatta. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia myös kansainväliseen opetukseen, jolloin toisen maan kulttuuri, opettajat ja opiskelijat voidaan tuoda osaksi omaa opetuskeittiötä.
Eri maiden ruokakulttuuri on luonteva osa opetusta kansainvälisessä hybridiopetuksessa, jossa tuetaan myös kestävää kehitystä, kun erilliselle matkustamiselle ei ole enää tarvetta. Oikeilla teknologiaratkaisuilla tuetaan autenttista oppimiskokemusta. Hybridiopetukseen soveltuva teknologia on merkittävässä roolissa opetuskeittiön kehittämisessä, jotta uusien opetusmenetelmien hyödyntäminen on luonteva osa opetusarkea.
Kansainvälisen hankkeen tavoitteena on lisätä digiosaamista ammatillisessa koulutuksessa pilotoimalla ravintola- ja cateringalan striimattuja opetuspäiviä hankeverkoston muille kansainvälisille yhteistyökumppaneille (Suomi, Ranska, Hollanti ja Italia). Striimipäivien opetuskielenä oli englanti, jolloin opiskelijat pääsivät vahvistamaan englannin kielen ammattisanastoa opetuksen aikana. Jokainen oppilaitos valmisteli etukäteen oman opetuspäivän sisällön, josta lähetettiin ennakkotietoa muille osallistuville oppilaitoksille. Ennakkotiedot sisälsivät tietoa maan ruokakulttuurista ja opetuspäivän raaka-ainelistat ja valmistusohjeet valmistuksesta. Tämän lisäksi ennakkotieto sisälsi opetusvideon ruoanvalmistuksesta. Näin jokaisella oppilaitoksella oli mahdollisuus orientoitua ruoanvalmistukseen etukäteen.
Hankkeessa tullaan pilotoimaan kevään 2022 aikana ryhmätyöskentelyä, jossa vahvistetaan opiskelijoiden ruokakulttuurin ymmärtämistä. Jokaisen oppilaitoksen opiskelijaryhmästä valitaan kaksi opiskelijaa kuuteen eri ruokateemaan. Opiskelijat suunnittelevat ruokateemaan liittyvän menun opettajien ohjauksessa. Teemoihin liittyvissä verkkotapaamisissa opettajat ohjeistavat opiskelijoita ja kertovat heille yksityiskohdat ruoanvalmistukseen liittyen, kuten käytettävät raaka-aineet ja valmistustavat. Näiden tietojen pohjalta opiskelijat suunnittelevat menun toteutettavaksi.
Foorumiesityksessä jaetaan kokemukset ja hyvät käytänteet kansainvälisestä hybridiopetuksesta ravintola- ja cateringalalta. Läpikäymme esityksessä opetusteknologiaratkaisuja, sekä opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia. Nämä kokemukset ovat sovellettavissa myös muille ammattialoille.