-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Itsearviointityökalut tiedolla johtamisen sekä opettajien ja rehtoreiden oman reflektion välineinä
Tanhua-Piiroinen Erika
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
Esitysdiat
Harjoittelukouluverkoston eli eNorssin keskeinen tehtävä on toimia tiennäyttäjänä ja alueellisena täydennyskoulutuksen tarjoajana. Tätä kehitystehtävää pyritään toteuttamaan aktiivisesti monella rintamalla, yhtenä niistä toimii eNorssin TVT-ryhmä. Ryhmä tutkii, kokeilee ja kehittää teknologian käyttöä opetuksessa ja ohjatussa harjoittelussa ja toimii tiiviissä yhteistyössä FCLab-verkoston kanssa. Toiminnan tavoitteena on mm. edistää kansallista digitalisaatiota täydennyskoulutuksen ja uusien opettajien koulutuksen kautta. Verkosto toimii aktiivisesti muiden verkostojen ja erityisesti Opetushallituksen kanssa.
Lukuvuoden 2022 – 2023 aikana verkosto on laatinut uuden TVT-strategian, osaamistasotaulukot (vrt. uudet lukutaidot), eNorssin ohjelmointipolun sekä muita apuna toimivia dokumentteja. Prosessiin ovat osallistuneet lähes kaikki yliopistolliset harjoittelukoulut.
Seuraavana vaiheena edessä on tietostrategian haastavin kohta, eli strategian jalkauttaminen. Tavoitteisiin pääsemiseksi yksiköissä tuotetaan erilaisia toimintamalleja henkilöstön digitaitojen ja pedagogisten valmiuksien kehittämiseksi. Oppilaiden digitaalisen osaamisen kehittämiseksi perinteisemmän opetuksen ohella kehitetään erilaisia muita keinoja, kuten digiviikkoja, työpajoja, oppilasagenttitoimintaa jne.
Paitsi jo työssä olevien opettajien myös tulevien opettajien pedagoginen digiosaaminen tulee varmistaa. Eräänä esimerkkinä tähän liittyen käsitellään digitaitojen jalkauttamista opetusharjoitteluun Jyväskylän normaalikoulussa.
Jyväskylän normaalikoulussa harjoittelee noin 1000 opiskelijaa vuosittain aineen- ja luokanopetuksen koulutusohjelmissa. Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden vyöryessä myös koulumaailmaan, ryhdyttiin myös opetusharjoittelun puitteissa miettimään tietotaidon jalkauttamista, paitsi oppilaille ja koulun opettajille, mutta myös tulevaisuuden opettajille. Vuosien aikana painopiste itse laitteiden käytön osaamisesta on siirtynyt opettajien pedagogisten digitaitojen kehittämiseen, jotta tieto- ja viestintäteknologia näyttäytyisi luonnollisena ja arkipäiväisenä osana oppimista ja opetusta. Tulevaisuuden opettajien pedagogista digiosaamista tukemaan olemme kehittäneet opetusharjoittelujaksojen yhteyteen johdonmukaisen koulutuspolun, jonka tarjoaa valmistuville opettajille vähintäänkin perusvalmiudet ja ymmärryksen tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista oppimisen tukena ja välineenä.
Esityksessä pyritään tarjoamaan osallistujille konkreettisia ideoita ja ratkaisuja siihen, miten strategiadokumentti saadaan elämään arjessa ja opettajat sitoutettua toimintaan.