ITK2022
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Voice of korkeakoulu – Podcasteista kuulokulmaa oppimiseen
Vihmalaakso Jarmo
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
Posterin pdf-versio
Digitalisaatio koskettaa meitä kaikkia läpi
eliniän. Tämä edellyttää tiivistä yhteistyötä eri osapuolilta: kansallisen
tason toimijoilta, opetuksen ja kasvatuksen järjestäjiltä, henkilöstöltä,
lapsilta ja nuorilta sekä kasvuyhteisöltä. Jokaisen toimijan on hyvä tuntea
opetuksen digitalisaatio kokonaisuutena sekä omaksua ne keskeiset tehtävät,
jotka koskettavat omaa toiminta-arkea. Digitalisaation kokonaisuutta kehitetään
yhdessä, oppijan parhaaksi.
Päijät-Hämeen kunnat ovat luoneet Digitalisaation suuntaviivat neljästä eri näkökulmasta. Näiden toimenpiteiden myötä infrastruktuuri ja osaaminen sekä oppimisen sisällöt ja palvelut mahdollistavat entistä parempaa oppimista ja tasa-arvoiset mahdollisuudet edetä digitalisaatioon liittyvän osaamisen polulla. Jokainen toimija toteuttaa omalta osaltaan suuntaviivoja, edistäen ja kehittäen seudun sekä kunnan digitalisaatiota yhteistoiminnallisesti.
Digitalisaation suuntaviivat -sivusto on luotu Päijät-Hämeen sivistystoimenjohtajien sekä seudullisen TVT-kehittämisryhmän toteuttamassa kehittämishankkeessa. Valtakunnalliset verkostot ja kuntien omat digiryhmät ovat myös toimineet yhteistyössä kokonaisuuden luomisessa.
· · Sivusto selkiyttää seudullisia sivistyspalveluiden digitalisaatioon liittyviä tavoitteita ja sen avulla edistetään digitalisaation kokonaisvaltaista toteutumista opetuksessa.
· · Sivusto ja sen materiaalit edistävät entistä parempaa oppimista ja antavat oppijoille sekä henkilöstölle tasa-arvoiset mahdollisuudet edetä digitaalisen osaamisen polulla.
· · Digitalisaation suuntaviivat tukee ja ohjaa lapsen digitaalisen opinpolun nivelvaiheissa tapahtuvaa yhteistyötä varhaiskasvatuksesta lukioon saakka.
Kohderyhmänä ovat kasvatuksen ja opetuksen järjestäjät sekä kasvatus- ja opetushenkilöstö. Kehittämishanketta rahoittaa Opetushallitus ja se toteutetaan 2020 – 2022 välisenä aikana.