ITK2024
-
Tietosuojan ABC
Anttila Natasa
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa
Lahti Aleksi
-
Testattuja menetelmiä opettajien digi(peda)osaamisen vahvistamiseksi
Halla Mirje
-
Laajennettu todellisuus opetuksessa - kokeiluista käytäntöön
Lahti Aleksi
-
Digi-ihana vaka ja esiopetus - digitaalinen digisuunnitelma
Väinä Annika
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Haastavia asiakaspalvelutilanteita virtuaaliympäristössä
Koponen Laura
-
Organisaatioiden digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
Näin kloonaan opetukseni ja vapaudun opettajana papukaijaroolista
Tornberg Lea
-
Opettajien digipedagogista osaamista kehittävät täydennyskoulutukset
Katto Leena
- Basic education/general upper secondary education: Experts, planners, supervisors, coordinators
- General upper secondary school teachers
- Vocational institution: Teachers
Posteri pdf-muodossa
Pedagogisessa pakohuoneessa
on mahdollisuuksia monimuotoiseen oppimiskokemukseen oppiaineiden osalta, mutta
se vahvistaa myös ryhmätyö- ja ilmaisutaitoja sekä minäpystyvyyden kokemusta.
Pelissä on myös ennalta määriteltyjä oppimis- ja osaamistavoitteita, joiden
kautta pelin toimivuutta ja oppimista voidaan arvioida.
Oppimiskokemuksen kannalta tärkeintä on tarina. Opimme enemmän, kun saamme ratkaista kokonaisen tarinan, emmekä pelkkiä yksittäisiä arvoituksia. Tarina mahdollistaa opittavien asioiden kätkemisen sisäänsä niin, että pelaajalle syntyy parhaimmillaan muistijälki ongelmanratkaisusta sekä onnistuneesta ryhmätyöskentelystä. Pelipedagogiikka ei rajoitu vain pelaamiseen. Myös pakohuoneen rakentaminen voi olla pedagoginen prosessi.
Pakopelien käsikirjoittaminen tapahtui osana opintokursseja, oppimisvälineenä kurssin materiaalien ja sisältöjen käsittelyyn. Opiskelijoiden kanssa tutustuttiin pedagogisten pakopelien ja dramaturgian maailmaan, joista pidettiin myös valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin levinneet kaikille avoimet koulutukset. Nuoret nähtiin aktiivisina toimijoina, jotka itse voivat olla rakentamassa lukion sosiaalista turvallisuutta.
Turvallisemman tilan lukion -pakopelissä tavoitteena oli käsitellä erityisesti psykologisen ja sosiaalisen turvallisuuden teemoja yhdessä opiskelijoiden kanssa positiivisen pedagogiikan keinoin. Osana pakopelikokonaisuutta luotiin moniammatillisesti ja opiskelijoiden kanssa turvallisuuden vuosikello, johon tehtiin 10-jaksoinen podcast, yksi teema, jokaiselle lukuvuoden opintokuukaudelle, nuorilta nousseiden teemojen mukaisesti.
Turvallisen tilan lukio -pakopelikokonaisuuteen käsikirjoitettiin 10 minipakopeliä, jotka kirjoitettiin yhdessä filosofian, psykologian, uskonnon ja luovan kirjoittamisen opettajien, opiskelijoiden sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Valmiiden käsikirjoitusten pohjalta rakennettiin virtuaalinen pakopelikokonaisuus, jota voi käyttää esimerkiksi osana oppituntia tai ryhmänohjaustuokiota.
Toiminta vastasi monipuolisesti oppilaitosten tarpeisiin fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden osalta yhdistäen uudella turvallisuuden moninaisuuden ajattelun tavalla maailmoja ja virtuaalista pelillistämistä. Yhtenä toiminnan isona tavoitteena oli turvallisuusteemojen integroiminen arkeen osaksi turvallisuuskulttuurin ja oppilaitosten hyvinvoinnin kehittämistä tehden turvallisuudesta helpommin saavutettavan teeman.
Turvallisemman tilan lukio -pakopelissä teemat ja sisällöt ovat nousseet esiin nuorilta, mutta prosessi ja pelin rakenne on monistettavissa kaikille koulutusasteille opetukseen. Vaikka pelien teemat olivatkin haastavia, onnistuttiin vaikeita teemoja käsittelemään positiivisesti, motivoivasti ja nuoria innostaen.