ITK2024
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
-
LogTracker - Analytiikka oppijan ohjauksen tukena
Vihmalaakso Jarmo
-
Sparrattu tekoäly oppijan ja opettajan tukena
Kalliolehto Jukka
-
Kansallisen koulutuksen digitalisaation linjausten toimeenpaneminen 2023-27
Syvänen Antti
-
Oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun arviointi ja kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä
Lehtonen Daranee
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Valmiuksia tulevaisuuteen: Ohjelmoinnillisen ja algebrallisen ajattelun arviointi ja oppiminen
Lehtonen Daranee
-
Näkökulmia ohjelmoinnin opetukseen ammatillisella toisella asteella
Avellan Tero
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
SOTEALAN TULEVAISUUDEN OSAAMISTA YHTEISKEHITTÄMÄSSÄ ALUEEN TYÖELÄMÄTOIMIJOIDEN KANSSA
Kekäläinen Heli
- Vocational institution: Experts, planners, supervisors, coordinators
- Vocational institution: Principals and leaders
- Vocational institution: Teachers
Esitysaineisto
Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opintojen ja oppimisen henkilökohtaistaminen ja opiskelijoiden polkujen yksilöllistyminen ovat korostuneet opinnoissa joustavasti etenemisen hengessä. Henkilökohtaistamisprosessien keskiössä on opiskelijan yksilöllinen, opintojen etenemistä ja osaamisen hankkimistapoja koskeva suunnitelma, joka kantaa nimeä henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaan kirjataan muun muassa opiskelijan yksilöllisen osaamisen tunnistamista, tunnustamista, hankkimista ja kehittymistä sekä opintojen aikaisia ohjaus- ja tukitoimia koskevat tiedot, joita päivitetään säännöllisesti.
Tänä päivänä ammatillisten oppilaitosten opiskelijoista kertyy suuret määrät dataa erilaisiin opiskelijahallintojärjestelmiin. Eri järjestelmien tuottama data voi parhaimmillaan kertoa opiskelijalle esimerkiksi tämän etenemistä ja antaa arvioita opiskelijan vahvuuksista, heikkouksista ja tuen tarpeista. Datan pohjalta opiskelija voi muokata omaa yksilöllistä opintopolkuaan ja päivittää HOKSiaan yhdessä ohjaajansa kanssa. Opiskelijoiden polkujen yksilöllistymisen ja osaamisen hankkimisen monipuolistumisen vuoksi opettajien tulee saada ajantasaista tietoa opintojen etenemisestä, kun taas opiskelijan on pystyttävä hahmottamaan opintojensa muodostamaa kokonaisuutta ja osaamisensa kehittymistä; tutkimuksemme keskiössä oleva oppimisanalytiikka (learning analytics) ja omadata (MyData) ovat tämän keskeisiä mahdollistajia. Optimaalisessa tilanteessa oppimisanalytiikka tarjoaa tietoa ja työkaluja opiskelijoille, opettajille, ohjaajille sekä oppilaitoksen johdolle ja tukee opiskelijaa oikeaan aikaan ohjaten tämän oppimista kohti asetettuja tavoitteita.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppimisanalytiikan hyödyntämistä ammatillisen koulutuksen henkilökohtaistamisprosesseissa sekä opiskelijoiden omadatan hyödyntämistä opiskelijan ammatillisten opintojen polun eri vaiheissa. Vuonna 2023 tekemämme tutkimuksen keskeinen näkökulma nojasi siihen, miten oppimisanalytiikkaa ja omadataa voidaan hyödyntää oppimisen ja ohjauksen henkilökohtaistamisen välineenä ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessamme hyödynnetty metodologia oli kaksiosainen, rakentuen oppimisanalytiikan ja henkilökohtaistamisen välisiä yhteyksiä tarkastelleesta kirjallisuuskatsauksesta ja omadatan käyttökohteita ja lähteitä kartoittavasta toiminnallisesta työpajatyöskentelystä. Tutkimustehtävämme rakentui kahden keskeisen tutkimuskysymyksen varaan:
Miten oppimisanalytiikkaa on hyödynnetty ammatillisten opintojen henkilökohtaistamisessa aiempien tutkimusten ja kehittämishankkeiden mukaan?
Miten omadataa tulisi hyödyntää opiskelijan polun eri vaiheissa
opiskelijoiden arvioimana?
ammatillisen koulutuksen asiantuntijoiden arvioimana?
Esityksessämme kerromme, millaista aiheeseen liittyvää tutkimusta ja kehitystyötä ammatillisessa koulutuksessa on aiemmin tehty ja millaista tutkimusaukkoa lähdimme tutkimuksellamme paikkaamaan. Kuvaamme tutkimusmetodologiaa ja tutkimuksessa hyödynnettyä empiiristä aineistoa ja niitä tärkeimpiä tuloksia, jotka yhdessä tekemämme kirjallisuuskatsauksen kanssa ovat johtaneet meitä kohti ammatillisen koulutuksen omadata-konseptin luomista. Lopuksi pohdimme haasteita, joita valitsemamme menetelmä aiheutti tutkiessamme ammatillisen koulutuksen opiskelijoita ja innoitamme osallistujat keskustelemaan kanssamme ajatuksistamme, miten mahdollisissa jatkotutkimuksissa varsinkin nuoria ammatillisen koulutuksen opiskelijoita tulisi aiheen kanssa lähestyä.
Kirjoittajat: Taina Civil, Riikka Tuominen