ITK2024
-
Harnessing Generative AI for Individualized Education
Zagibalov Taras
-
Pelillisyys ja tekoäly opetuksessa
Vanninen Markku
-
Organisaatioiden digitalisaation linjaukset 2027
Syvänen Antti
-
Kansallisen koulutuksen digitalisaation linjausten toimeenpaneminen 2023-27
Syvänen Antti
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
HYVÄ HOMMA! Työelämätaitoja toisen asteen opiskelijoille
Olkkonen Minna
-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Opettajien digipedagogista osaamista kehittävät täydennyskoulutukset
Katto Leena
-
Sparrattu tekoäly oppijan ja opettajan tukena
Kalliolehto Jukka
-
Kaikki hiffaa digiä! - yhdenvertaisia digitaitoja tavoittelemassa
Horila Mikko
- General upper secondary school teachers
- University of applied sciences: Teachers
- Vocational institution: Teachers
ChatGPTn ja muiden kielimallien käyttö on yhtä helppoa kuin www-hakukoneiden. Mutta kuinka opettaa opetusalan ammattilaisille kielimallien käyttöä siten, että yhteistyöstä saadaan kaikki hyöty irti?
Teknisesti katsoen kielimalllien toimintalogiikassa on paljon samaa kuin www-hakukoneissa. Molempia 'koulutetaan' laajoilla aineistomassoilla, usein internetistä kerättynä. Niinikään käyttäjä antaa sekä kielimallille että www-hakukoneelle syötteen, joka palauttaa ruudulle todennäköisesti onnistuneimmat vastaukset - koulutusaineistoonsa perustuen.
Monet ihmiset olettavatkin käyttöliittymän samankaltaisuuden myötä, että myös ielimallien käyttö- ja toimintalogiikka olisi samanlainen. Päinvastoin, kielimallien kanssa ensimmäinen yksittäinen vastaus ei usein ole paras, koska ihminen ei vielä tiedä mitä on kysymässä. Keskeinen osa ChatGPTn ja muiden kielimallien käyttöä on iteratiivinen prosessi ja yhteiskehittely, jossa toivottua lopputulosta tarkennetaan yhdessä kielimallin kanssa.
Kielimallien potentiaalin ja tehokkaan käytön hahmottamisen kannalta roolit ja ammatit ovat osoittautuneet hyödylliseksi tavaksi. Kielimalleille voidaan syöttää erilaisia rooleja, jolloin ne simuloivat kyseistä roolia hieman ihmisen tapaan tai lähes ihmismäisesti..
Rooli-ajattelun tueksi olemme muun muassa tuottaneet paperinuken ChatGPTn toimintamekamismeista ja yleisimmistä käyttötavoista (kts.diat). Rooli-ajattelun etuna on kielimalleille kuvattujen syötteiden helpompi muotoilu, kun mielessä on millaiselle ihmisasiantuntijalle kysymyksen osoittaisi.
Kielimallien rooleja voidaan käyttää myös opetuksessa ja antaa esimerkiksi lukiolaisten haastatella vaikkapa Sokratesta sosiaalisen median ongelmista tai Ada Lovelacea tietokoneohjelmoinnista sekä viktoriaanisen ajan kulttuurista. Ammatillisessa opetuksessa voidaan antaa ChatGPTn toimia kanta-asiakkaana ja opiskelijan harjoittelee vuorovaikutustaitoja organisaation asiakaspalvelijana.
Yhtenä isoimmista ongelmista opetusalalle on nähty kielimallien kapasiteetti (eli laaja koulutusaineisto) vastata vähintään riittävällä tasolla esseisiin, kokeisiin, tentteihin ja muihin arviointitapoihin - oppiasteesta riippumatta. Rooliajattelu ei ratkaise kokonaisuudessaan tätä ongelmaa, mutta tarjoaa runsaasti tutkittavia mahdollisuuksia osaratkaisuihin.
Kielimallien esiasetuksiin (kuten ChatGTPn Custom Instructions) voidaan sijoittaa aineistoa ja faktaa. Opiskelija voi yrittää udella tätä tietoa, mutta sopivilla asetuksilla kielimallit eivät kerro sitä ja utelu on nähtävissä myös chattilokissa. Esiasetusten myötä suoritettavien tehtävien aineisto ei ole opiskelijan käytettävissä eikä perustu ChatGPTn koulutusaineistoon. Näin opiskelijan on ensin selvitettävä oikeat vastaukset ja vastattava ChatGPTlle ilman, että ChatGPT vastaisi niihin suoraan.
Kielimallien simuloivien roolien kautta opiskelijoita voitaisiin myös johdatella esimerkiksi kriittiseen ajatteluun, kun asetelma käännettäisiin toisinpäin: ChatGPT ja muut kielimaallit esittäisivät kysymyksiä ihmiselle seen sijaan että vastaisivat kysymyksiin. Tehtäviä voidaan rakentaa - oppimistavoitteista riippuen - antamalla opiskelijalle lisämateriaalia, joka ei välttämättä kuulu kielimallien koulutusaineistoon. Tai vastaamalla luovasti soveltamalla ChatGPTn ja muiden kielimallien ominaisuuksia voidaan käyttää vastausten esiarviointiiin.
Esitys on tieteen popularisointia ja konkreettista, mutta perustuu tieteelliseen tutkimukseen ihmisen ja tekoälyn välisestä suhtautumisesta.
[ Esityksen ehdotuksen jättämisen jälkeen OpenAI on julkistanut ChatGPTn maksuversioon omien räätälöitävien ChatGPT-apurien toteutuksen. Tämä on aiheuttanut valtaisan innostuksen myös opetusalalla. Esityksessä demotaan nyös näitä toteutuksia. Esimerkkinä pelillistetty kestävän tulevaisuuden seikkailu, jossa ChatGPT generoi kuvia simuloidusta tulevaisuudesta ja opiskelijan tehtävänä on ratkaista ongelmia, joihin ei voi vastata suoraan käyttämällä ChatGPTn apua