-
Yhteisöllistä oppimista tehokkaita fasilitoinnin työkaluja ja tekoälyä hyödyntäen
Pauliina Venho
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Kuinka muotoilet skenaariopohjaisia oppimiskokemuksia?
Mira Perämäki
-
Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki
Keihäs Piia
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Opettajan työn keventäminen digipedagogisella suunnittelulla
Monica Aejmelaeus
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Virtuaalistudio
Kaasinen Kari
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
Lukiolaiset osallistuivat Helsingin yliopiston MOOCiin eli kaikille avoimelle verkkokurssille “Uuden ajan maailmanhistoria” alkuvuodesta 2022. MOOCeja käytetään lukioissa ns. kurkistuskursseina korkeakouluopintoihin tai täydentämään lukio-opetusta. Usein opiskelijoilta jäävät nämä kurssit kesken. Syynä lienee opintojen aikatauluttamisen vaikeus ja se, että MOOCien tekeminen on yksinäistä puurtamista.
Välttääksemme yleiset MOOCeihin liittyvät vaikeudet, loimme yliopiston perinteisestä etäkurssista cMOOCin (Connectivistic/Collaborative MOOC), joka liittyy kytkeytyneen oppimisen teorian malliin. Sen perusajatuksena on oppimisen ymmärtäminen sosiaalisena prosessina. cMOOCissa opiskelijat toimivat tiiviissä vuorovaikutuksessa toistensa kanssa oppien toinen toisiltaan. Keräsimme yhteen samanhenkisiä ja motivoituneita opiskelijoita ja myös opettajat kävivät verkkokurssin yhdessä opiskelijoiden rinnalla.
Yliopiston kurssipohja toimi meillä varsinaisena työvälineenä, mutta oppimista tapahtui ryhmän sisällä oppimisalustan ulkopuolella. Opintopiirissä oli kymmenen opiskelijaa usealta eri vuosikurssilta. Kukin opiskelija kuunteli cMOOC kurssin yliopisto-opettajan pitämät luennot itsenäisesti omalla ajallaan. Ryhmä kokoontui viikoittain keskustelemaan myös kasvotusten pohtimaan yhdessä annettuja tehtäviä, kuten kurssin vaativaa loppuesseetä. Opiskelijat jakoivat erilaisilla sähköisillä alustoilla ajatuksiaan ja tekstejään, joita kommentointiin vapaamuotoisesti. Vuorovaikutuksellisessa oppimisyhteisössä syntyi uutta tietoa, jonka jakamisesta hyötyivät kaikki. Opiskelijat olivat vahvasti sitoutuneita oppimisprosessin etenemiseen.
Konnektiivinen eli kytkeytynyt oppiminen vie enemmän aikaa kuin MOOC itsenäinen suoritus, mutta ryhmässä työskentely syventää oppimista. Lukiolaiset kokivat saaneensa tukea, joka auttoi heitä jaksamaan ja selviämään verkko-opiskelun työmäärästä. Näin myös MOOCin tarkoitus toimia kurkistuskurssina korkeakouluopintoihin toteutui hyvin, sillä se selkeytti monen kurssille osallistuneen opiskelijan jatko-opintovalintoja. Opiskelijat saivat kaksi opintopistettä lukio-opintoihinsa sekä myös mahdollisesti myöhemmän yliopistosuorituksen.
cMOOC kehittää opiskelijoiden yhteisöllistä työskentelyä, kommunikatiivisia ja sosiaalisia taitoja ja etenkin kriittistä ajattelua, mikä auttaa myös muiden lukio-opintojen suorittamista. Erityisenä onnistumisena pidimme sitä, että cMOOCin teko vahvisti opiskelijoiden osallisuutta. Opiskelijayhteisön toiminta jatkui lukiossamme vapaamuotoisena kerhotoimintana, johon verkko-opintoihin osallistuneet opiskelijat ovat olleet vahvasti sitoutuneita ja houkutelleet mukaan muitakin opiskelijoita.