-
Virtuaalistudio
Kaasinen Kari
-
Opi hakukoneen avulla! Tiedonhaun Laboratorium
Alamettälä Tuulikki
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Doctoral consortium
Viteli Jarmo
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Digiosaava.fi tukee ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
Esitellään Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuinen toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen media-alan oppimisympäristö, EAKR-rahoituksella toteutettu virtuaalistudio. Hankkeessa pilotoidaan koulutuksen kehittämisen lisäksi virtuaalistudion käyttöä maakunnan yritysten kanssa.
Yrityspilotit toteutetaan osana oppilaitoksen media-alan koulutusta. Piloteissa media-alan opiskelijat osallistuvat tuotantoon eri rooleissa kuten ohjaajana, studio-ohjaajana, kamerarobotiikan käyttäjänä, kuvaussihteerinä, virtuaalioperaattorina, äänitarkkailijana ja valaistuksen tarkkailijana.
Lisäksi osassa esituotantoja teknisen suunnittelun opiskelijat mallintavat yhdessä hankkeen asiantuntijoiden kanssa virtualisoitavia esineitä ja ympäristöjä. Tässä voidaan myös hyödyntää Epic Games julkaisualustalta ostettavia valmiita assetteja Unreal Engine -ympäristössä, josta ne siirretään Zero Densityn Reality-järjestelmään.
Realityssä viheralueelta (green screen) avainnetut objektit - tyypillisesti esiintyjät - yhdistetään virtualisoituun ympäristöön, johon voidaan myös lisätä AR-elementtejä. Virtualisoitu esitys striimataan suoraan esim. YouTubeen tai tallennetaan editoitavaksi ja myöhemmin julkaistavaksi.