STEAM valinnaisainekurssin tukeminen tai jotain
Good practices Robotics
Location: Esityssali 36 -
Chairperson: Mika Setälä
Time: 4/20/23, 1:30 PM - 2:00 PM (30 minutes)

Impiö Pentti Erikoissuunnittelija  at Keski-Pohjanmaan LUMA-keskus/Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius


Impiö Pentti , Erikoissuunnittelija
Keski-Pohjanmaan LUMA-keskus/Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius

Nurmi Tommi , Luokanopettaja
Kokkolan kaupunki

Luokanopettajilla on intoa ja halua tuoda yhä enemmän STEM pedagogiikkaan perustuvaa työskentelyä omaan luokkaan. Onhan jo esim. ympäristöoppi oppiaineena lähtökohtaisesti ilmiölähtöinen ja useaa tiedonalaa soveltava.  Usein alkuvaiheessa puuttuu kuitenkin se rohkeus ottaa ensimmäinen askel tai koulussa ei yksinkertaisesti ole sopivia välineitä opetukseen.

Tässä esityksessä kuvataan käytänne, missä Kokkolan kaupungin perusopetuksen 4–6 luokkien OPS:n kuuluvan "Tutkin ja kokeilen" valinnaisaineen toteutusta on tuettu LUMA-keskus Suomi -verkostoon kuuluvan Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksen kanssa tehtävällä yhteistyöllä.

Kaupungissamme “Tutkin ja kokeilen” valinnaisaineen tavoitteet ja sisällöt ovat kaikilla yhteiset. Toteutus voidaan tehdä kuitenkin joustavasti STEM ajatteluun pohjautuvan pedagogisen toimintamallin mukaan. Tavoitteet ja sisällöt antavat opettajalle mahdollisuuden suunnitella opetusta kunkin oppilasryhmän kanssa, heidän tarpeensa ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti. Valinnaisaine on suunniteltu niin, että se voidaan toteuttaa jokaisella koululla.

Opetussuunnitelman kuvauksen mukaan “Tutkin ja kokeilen valinnaisaineessa on mahdollisuus tutkia ja kokeilla mielenkiintoisia luonnonilmiöitä tutkimusprojektien, leikkien ja pelien avulla teknologiaa hyödyntäen. Ohjelmointia harjoitellaan aktiivisesti tehden ja mahdollisuuksien mukaan rakennetaan robotteja. Hyödynnetään lähiympäristöä ja seudullisia yhteistyötahoja, mikäli mahdollista.”

Tavoitteena korostuu mm. oppilaiden innostaminen kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien. Sisällöissä korostuu mm. omaan elinympäristöön ja arkielämään liittyviä tutkimustehtävät sekä teknologian ja robotiikan ympärillä tapahtuva toiminta.

Kokkolan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmassa ovat tärkeimmät asiat siis jo kunnossa. Valinnaisaine on kuvattu siellä hyvin joustavalla tehtävänannolla, jolloin opettajan on mahdollista suunnitella siitä omannäköinen toteutukseltaan. Kaupungin opetussuunnitelma myös kehottaa yhteistyöhön paikallisten toimijoiden kanssa ja esim. alueellinen LUMA-keskus on mainittu tässä yhteydessä mm. ympäristöopin OPS:n yhteydessä jo.

Useimmiten opettajia on innostanut juuri tutkimisen ja toimimisen käytännön taidot sekä teknologian ja robotiikan tuominen luokkaan valinnaisaineen kautta. Haasteena kuitenkin on, että usein valinnaisaineen sisällönhallinta voi olla kapeaa, vaikka innostusta aihepiiriin on. Myös sopivien töiden valinta voi olla ensimmäisellä kerralla haasteellista. Kaiken kruunaa se, että tunnetusti kouluilla ei ole myös ole välineitä tai niiden käyttötuntemus on vielä opettajalla vajaa.

Tähän saumaan Keski-Pohjanmaan LUMA-keskus lähti tarjoamaan yhteistyötä kouluille etenkin, kun Kokkolan  opetussuunnitelmassa on maininta, että tehdään yhteistyötä alueellisen LUMA-keskuksen kanssa. LUMA-keskuksen edustaja on yhteydessä edellisenä lukuvuonna ennen valinnaisainevalintoja kouluille ja tarjoamme tukea, jos valinnaisaine toteutuu. Syksyllä valinnaisaineen opettajat ovat yhteydessä LUMA-keskukseen ja yhdessä mietimme opettajan suunnitelman pohjalta tarjottavaa tukea. Se on voinut olla LUMA-keskuksen henkilön osallistaminen mukaan aloitukseen, kurssin suunnitelman hahmottelua, töiden etsintää ja välineiden lainausta.

Esityksessä kerromme opettajien ja LUMA-keskuksen kokemuksia lukuvuosilta 2021–2023. Yksi oleellinen havainto on mm. se, että opettajat kenties valitsevat tuettuna valinnaisaineen opettavaksi, joka on koulun normaalia toimintaa versus sen sijaan, että ottaisivat kouluajan ulkopuolista toimintaa esim. kerho-opetusta kalenteriinsa. Kenties myös innostuksen leviämisestä pystymme kertomaan varmemmin jo keväällä 2023.