Osaamisen hankkiminen ja sen seuraamisen ihanuus ammatillisessa koulutuksessa
ammatillinen koulutus Good practices Learning environments Personalized Learning
Location: Esityssali 36 -
Chairperson: Ari Korhonen
Time: 4/21/23, 11:15 AM - 11:45 AM (30 minutes)

Osaamisen hankkiminen ja sen seuraamisen ihanuus ammatillisessa koulutuksessa
Huittinen Liisa Lehtori  at Vantaan ammattiopisto Varia


Huittinen Liisa , Lehtori
Vantaan ammattiopisto Varia

Kuukauppi Matias , Ammatillinen opettaja
Vantaan ammattiopisto Varia

Muutoksen tuulet ovat jo pitkään puhaltaneet ammatillisessa koulutuksessa. Perinteinen oppilaitosmuotoinen opiskelu alkaa olla jo menneen talven lumia. Sen sijaan ammatillista osaamista hankitaan monissa muissa paikoissa, erityisesti työpaikoilla ja verkossa, mutta myös vapaa-ajalla, harrastuksissa, viikonloppuisin naapurin tai kummitädin luona, jne.

Kun oppimisympäristöt eivät enää ole sidottu paikkaan tai aikaan, ne mahdollistavat opiskelijoille yksilölliset oppimispolut ja etenemisen yksilöllisen aikataulun mukaan: opiskelija voi edetä täysin itsenäisesti ja omaa tahtia tekemällä ammatillisia opintoja erilaisissa oppimisympäristöissä.

Koska näitä oppimisympäristöjä, missä ammatillista osaamista voi hankkia, on monia, ongelmaksi tulee se, että miten tämä kaikki eri paikoissa hankittu osaaminen saadaan järkevästi koottua samaan paikkaan ja miten se tehdään näkyväksi sekä opiskelijalle itselleen että myös opettajalle.

Lisäksi yksi iso ongelma ammatillisessa koulutuksessa ja opintojen seuraamisessa on se, että tutkinnon osat voivat olla todella isoja, useita kymmeniä opintopisteitä, ja niiden suorittaminen kestää useita kuukausia. Opintojenhallintajärjestelmiin tulee merkintä ja arviointi näkyviin vasta sitten, kun koko tutkinnon osa on valmis. Voi siis olla niin, että opiskelijan opintosuoritusote näyttää tyhjää, vaikka opiskelija on kuukausia tehnyt hulluna töitä ja hankkinut osaamista. Tähänkin ratkaisuna on se, että osaamisen hankkimisen seurantaan on olemassa erillinen, helppokäyttöinen työkalu.

Ammatillisen koulutuksen vastuuopettaja on jo nyt täystyöllistetty kaiken maailman kirjauksilla eri järjestelmiin. Sen takia oppimisen seuraamisen ei pitäisi tuoda enää lisätyötä opettajalle, vaan sen pitäisi päinvastoin helpottaa opettajan työtä ja sen pitäisi olla erittäin helppoa ja yksinkertaista. Samoin opiskelijalle ammatillisten opintojen edistymisen seurantavälineen pitää olla niin helppo käyttää, että sen käyttämisestä tulee rutiini ja sen jaksaa tehdä vielä pitkän työpäivän jälkeen.

Me olemme nyt yksinkertaistaneet ammatillisen osaamisen hankkimisen seurannan niin helpoksi, että väitämme, että tämän helpommaksi se ei voi enää mennä. Kerromme foorumiesityksessä, miten päädyimme nykyiseen tapaan toimia.