Miten fasilitoida digimentoritoiminta toimivaksi malliksi organisaatiossa?
Education technology Good practices Learning environments
Location: Esityssali 13 -
Chairperson: Marja Kylämä
Time: 4/20/23, 4:30 PM - 5:00 PM (30 minutes)

Korhonen Arja Lehtori  at Suomen Diakoniaopisto


Falk Saara-Maija , Lehtori
Suomen Diakoniaopisto

Hurme Tiina , Lehtori
Suomen Diakoniaopisto

Korhonen Arja , Lehtori
Suomen Diakoniaopisto

Digimentoritoiminnan tavoitteena on lähteä lujittamaan henkilöstön digitaitoja ja vastata erityisesti pedagogisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin opetustyössä. Päivittäin toistuvat digitoimet ovat tulleet henkilöstölle tutuiksi, mutta usein uusien ohjelmien tai taitojen opetteluun ei ole aikaa. Digimentoritoiminnan alkusysäys on tullut oppilaitoksen strategiasta. Henkilöstön digitaitojen kehittymiseen on haluttu panostaa. Sujuvat digitaidot vaikuttavat paljon opetustyöhön, työn laatuun ja sen toteuttamiseen. Tammikuussa 2022 digimentoroinnista kiinnostuneille henkilöille annettiin resurssit ja vapaat kädet lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan toimintaa. Lahden mentoreiden tavoitteena on ollut luoda toimiva digimentorointikulttuuri kampukselle sekä innostaa opettajia digivälineiden ja –sovellusten käyttämisessä - pedagogiikka edellä. Tästä sai alkunsa “Lahen malli”, jossa digimentorit ovat järjestäneet kerran kuussa ohjaustunnin erilaisista aiheista sekä antaneet henkilökohtaista ohjausta. Ohjaustunneilla on käsitelty mm. VR-laseja, mobiilivideoita, blogeja, ThingLinkiä ja Tiktokia. Onnistuneen toiminnan alun kulmakiviä ovat olleet mm. toiminnan aikatauluttaminen ajoissa henkilöstön kalentereihin, digimentoritoiminnan vastuun jakautuminen eri tiimeihin, palautekyselyt ja reflektointi, vertaismentoroinnin tarve, tiimityönä toteutettu digimentoritoiminta sekä viestintä. Kampuksella toimii kolme digimentoria, jotka ovat kaikki eri tiimeistä. Tämä on koettu vahvuutena, sillä jokaisella on osaamista ja tarttumapintaa digiasioissa juuri omien opetettavien aineidensa näkökulmasta. Digimentorit ovat oppineet myös toisiltaan paljon! Ohjaustunneilla on esitelty eri sovelluksia, mutta tärkeäksi asiaksi on nostettu myös niiden pedagoginen hyöty opetuksessa. Digimentorit ovat ohjanneet miten sovelluksia ja teknologiaa voi tunneilla hyödyntää opetuksen tukena, miten opettaja saa sovellukset itselleen käyttöön ja miten opiskelijat käyttävät sovelluksia (tarvitsevatko omat tunnukset tms). Tuntien luonne on ollut yhdessä tutkimista, aiheiden alustusta, kokemusten vaihtamista ja ennen kaikkea sovellusta/laitteiden kokeilemista käytännössä. Tärkeä osa digimentoritoimintaa on ollut myös viestintä. Toiminnasta on tiedotettu niin sähköpostitse kuin kampuksen WhatsApp-ryhmän kautta. Tärkeää on ollut muistuttaa matkan varrella, mitä on tulossa. Selkeä ja säännöllinen viestintä lujittaa digimentorimallia osaksi organisaation jatkuvia käytänteitä. Digimentorit aloittivat myös yhteisen blogin. Blogissa on tarkoitus kuvata toimintaa ja kuulumisia ja sinne jää myös ohjeet ohjaustuntien aiheista, jolloin niihin palaaminen helpottuu. Digimentoritoimintaa on tuotu esiin myös organisaation somekanavilla. Kokemuksia toiminnasta Me digimentorit olemme pitäneet toiminnasta kovasti. Parasta on ollut, kun on saanut vapaat kädet uuden mallin kehittämiseen, kokeilemiseen ja reflektointiin. Digimentoreiden keskinäinen yhteistyö on ollut antoisaa ja osaamista on jaettu toinen toisilleen. Digimentoreiksi valittiin digiasioista kiinnostuneet opettajat, joten lähtökohta toiminnan kehittämiseen on ollut motivoitunut sekä innostunut. Kaikkea ei tarvitse eikä pysty hallitsemaan, mutta avoin ja ratkaisukeskeinen asenne sekä muiden kanssa asioiden yhdessä opettelu ovat mentoritoiminnan lähtökohtia. Kollegoiden on ollut myös helpompi lähestyä mentoreita digiasioissa, koska he tietävät, että mentoreilla on käytettävissään resurssia neuvomiseen ja digiasioiden edistämiseen. Palautteet Palautetta toiminnasta kerättiin marraskuussa 2022. Vastauksia saatiin sekä ohjauksiin osallistuneilta henkilöiltä että heiltä, jotka eivät olleet toimintaan osallistuneet. Palautekyselyssä suurimmaksi esteeksi ohjaustunneille osallistumisessa vastaajat kokivat ajanpuutteen sekä ohjaustunnin ajankohdan perjantai-iltapäivässä. Palautteissa toivottiin myös, että ohjaukset voisivat olla osittain virtuaalisesti, jolloin niihin pystyisi osallistumaan etänä. Sisällöllisesti toiveissa oli esim. verkko-oppimisalustan mahdollisuudet, vuorovaikutuksen lisääminen verkko-opetuksessa, uusien sovellusten haltuun ottaminen ja jo opitun osaamisen syventäminen. Sosiaalisen median sovellusten käyttö opetuksen tukena herätti myös kiinnostusta. Suunnitelmat keväälle Palautteiden pohjalta suunnitellaan kevään toimintaa ja ohjaustuntien aiheiksi valitaan vastaajien toiveita. Ohjaustunnin ajankohta on myös vaihdettu. Se toivottavasti mahdollistaa entistä useammalle osallistumisen ohjauksiin. Mentorit ovat rohkeasti lähteneet ideoimaan maaliskuulle 2023 myös kampuksen digimessuja. Useampi kollega on jo ilmaissut olevansa kiinnostunut messuista!