-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Digiosaava.fi tukee ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Opettajan työn keventäminen digipedagogisella suunnittelulla
Monica Aejmelaeus
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Ideasta osaamismerkiksi
Sjöblom Merja
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Haluamme lukea opiskelijapalautteista, että oppiminen on huikean ihanaa!
Kuosa Kirsi
Kyky antaa ja vastaanottaa palautetta on tärkeä työelämätaito, jonka harjoittelemiseen korkeakoulu tarjoaa hyvän alustan. Vertaisarviointia ja vertaispalautetta hyödynnetään vaihtelevasti eri korkeakouluissa. Huonot kokemukset vertaisarvioinnin hyödyntämisestä johtuvat usein siitä, että opiskelijalla on puutteelliset taidot arvioida opiskelijakollegansa suoritusta. Siihen voi olla syynä heikko ohjeistus tai opiskelijan vähäinen perustietämys aiheesta. Vertaisarvioinnin onnistumisen kannalta on tärkeää, että opiskelija saa riittävän opastuksen sille, kuinka arvioida opiskelijakollegansa työtä. Haasteena voi olla myös se, että opiskelijat eivät tunnista vertaispalautteen merkitystä osana oppimisprosessia. Siksi onkin olennaista, että opiskelijat ymmärtävät, miksi sitä heillä teetätetään ja kuinka he hyötyvät siitä. Antamalla palautetta opiskelijakollegoilleen he edesauttavat omaa sekä muiden oppimista.
Opettajan antaman palautteen lisäksi vertaisilta tuleva palaute auttaa opiskelijaa näkemään oman tekemisensä tai tuotoksensa sisällön uudesta näkökulmasta. Opiskelijat ovat luontaisesti kiinnostuneita siitä, kuinka muut ovat jonkin tehtävän suorittaneet. Vertaisarviointi mahdollistaa vertaisoppimisen, jossa sekä palautteen antaja että palautteen saaja oppivat ja jakavat omaa osaamistaan.
Esityksessämme esittelemme Laurea-ammattikorkeakoulun vertaisarviointikäytänteitä sekä opettajille ja opiskelijoille suunnattuja ohjeistuksia. Kerromme Laurean opettajien kokemuksista vertaisarvioinnin ja vertaispalautteen käytöstä. Tiimin sisäisen vertaispalautteen antamiseen käytämme työkalua (Buddy Check), jonka myös demoamme.