Generation AI - kyberturvallisen ajattelutavan opettaminen tekoälysukupolvelle
Artificial intelligence Education technology Good practices
Location: AREENA-sali -
Chairperson: Ari Korhonen
Time: 4/21/23, 10:00 AM - 10:45 AM (45 minutes)

Generation AI - kyberturvallisen ajattelutavan opettaminen tekoälysukupolvelle
Laru Jari KT, yliopistonlehtori  at Oulun Yliopisto


Kangas Kaiju , Professori
Helsingin yliopisto, kasvatustieteellinen tiedekunta

Laru Jari , KT, yliopistonlehtori
Oulun Yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta

Lindroos Susanna , Professori
Helsingin yliopisto, Oikeustieteellinen tiedekunta

Mäkitalo Kati , Professori
Oulun yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta

Roos Teemu , Professori
Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteen osasto

Tedre Matti , Professori
Itä-suomen yliopisto (UEF). Luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteen laitos

Vartiainen Henriikka , Yliopistotutkija
Itä-suomen yliopisto, filosofinen tiedekunta, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto

Lasten ja nuorten oivalluttaminen tekoälyyn perustuvasta teknologiasta, josta tulevaisuuden yhteiskunta on enenevässä määrin riippuvainen, on yksi 2000-luvun merkittävimmistä haasteista. Sen ohella, että tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja dynaamisia vaikutuksia, voi se myös kasvattaa vastakkainasettelua, syrjintää, turvattomuutta ja rapauttaa luottamusta.

Tämän haasteen innostamana Strategisen tutkimusneuvoston "Generation AI"-hanke tuo yhteen tutkijat, teknologian kehittäjät, koulut, viranomaiset, yritykset ja kansalaisjärjestöt. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten kykyä kohdata koneoppimisen ja tekoälyn globaaleja yhteiskunnallisia vaikutuksia ja tuottaa opettajien käyttöön pedagogisia työkaluja oppimisen murrokseen.

Tässä Areena-esityksessä järjestetään paneelikeskustelu käytännön esimerkkien kera, joka tarjoaa opettajille koulutusalasta riippumatta valmiuksia käsitellä tekoälyteemaa yhdessä lasten ja nuorten kanssa.

Ohessa hankkeen hakuvaiheessa laadittu lehtinen, joka avaa hieman hankkeen taustaa. Hanke on alkanut vuoden 2022 lopulla.