-
Virtuaalistudio
Kaasinen Kari
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Doctoral consortium
Viteli Jarmo
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Opi hakukoneen avulla! Tiedonhaun Laboratorium
Alamettälä Tuulikki
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
Olemme tehneet Luksiassa yhteistyötä 3DBearin kanssa ja luoneet ammatillisen oppilaitoksen YTO-opintojen fysiikan kurssia varten VR-pelin, jossa tehdään erilaisia mittauskokeita jännittävässä ympäristössä, mielenkiintoisen tarinan ohessa. Peli valmistuu tässä 1-2 viikon sisällä, jonka jälkeen levitämme sitä sisäisesti organisaatiossamme, ja sitten laajemminkin - esim. juuri täällä ITK-seminaarissa (toivottavasti) hyvänä käytänteenä eteenpäin. Järjestämme ensimmäisen opiskelijoiden kokeiluryhmän jo nyt joulukuussa, mutta laajemmin hyödynnämme sitä osana kurssia keväällä 2023, keräten samalla dataa vaikuttavuudesta, jota voisimme forum-esityksessä esitellä.
Pelissä opiskelija seikkailee Lohjalla sijaitsevassa Tytyrin kaivoksessa, jossa tehdään mm. etäisyys,- jännite ja kaikumittauksia. Lisäksi opiskelija pääsee mittaamaan laserlämpömittarilla omakotitalon ikkunoita, ja paikantamaan kohdan, mistä viileää ilmaa vuotaa sisään! Samalla peliympäristössä käydään konkreettisesti läpi myös kotitalouden kodinkoneita ja niiden sähkönkulutusta, mikä on varsin ajankohtainen aihe tänä päivänä.
3DBear on tarjonnut käyttöömme WondaVR alustan, jossa olemme yhteistoiminnallisesti ympäristöä rakentaneet, niin että olemme samalla kartuttaneet osaamistamme ympäristön käytöstä. Näin ollen meillä on potentiaalisesti mahdollisuus luoda myöhemmin lisää VR-ympäristössä pelattavia opetuspelejä, ja näin valaa osaamistamme organisaatioon. Yllätyimme siitä, miten ketterää ja helppoa tämänkaltaisen pelin tekeminen lopulta, on vaikka se toki aikaa ja suunnitteluresursseja vaatiikin. Esittelemme mielellämme prosessin eri vaiheita, sen onnistumisia ja sudenkuoppia, sekä vaikuttavuusdataa pelin käytöstä fysiikan kurssilla ITK-seminaarissa.
VR-kokemuksen traileri: (514) 3DBear & Luksia - Fysiikan pakopeli - YouTube