-
Verkkotutkinnot – mahdollisuuksia joustavaan oppimiseen ja yhteistyöhön
Kullaslahti Jaana
-
Kuinka muotoilet skenaariopohjaisia oppimiskokemuksia?
Mira Perämäki
-
Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Pedagoginen Delfoi aavistelee tulevaisuuksia
Tikkanen Jukka
-
Signaali - oppimisen ihanuutta lukiokoulutukseen
Lahti Aleksi
-
Skididialogi: Kuuntele, älä luo ratkaisuja etukäteen!
Hanna-Maria Partanen
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Kiusaamisen vastainen työkalu
Robert Bahr
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
Lukion uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma astui voimaan elokuussa 2021. Opetussuunnitelma kannustaa eri oppiaineiden yhteistyöhön. Sitä varten kaikki aineet on kirjattu eri laajuisina moduuleina, mikä mahdollistaa moduulien yhdistämisen oppiainerajat ylittäviksi opintojaksoiksi.
Meillä kielten opettajina on ollut halu yhdistää rohkeasti kahden eri kielen, ruotsin ja englannin, alkavat pakolliset opinnot yhdistelmäksi, jossa opiskelijoiden on mahdollista suorittaa ENA1 Opiskelutaidot ja kieli-identiteetin rakentaminen (1op) sekä samanniminen ja pitkälti samansisältöinen RUB11 (1 op) yhdeksi kahden opintopisteen kokonaisuudeksi. Kokonaisuuden nimi on YHD1 Kohti kielten maailmaa (2op), ja se on tarjolla opiskelijoille lukukausittain aikatalutettuna opintojaksona verkossa. Englannin ja ruotsin yhdistäminen on äkkiseltään ehkä monelle vieras ajatus. Kuitenkin nämä kielet ja niiden opiskelu tukevat toisiaan ja toteuttavat molempien kielten ensimmäiselle opintojaksolle LOPS:ssa asetettuja tavoitteita ja sisältöjä.
YHD on herättänyt kiinnostusta opiskelijoissa ja olemme saaneet toteutettua opintojakson sekä keväällä että syksyllä 2022.
Posterissa kerromme YHD1 Kohti kielten maailmaa opintojakson suunnittelusta ja toteutuksesta kokonaan verkossa:
lähtökohtana yhteinen näkemys kielten oppimisesta: heikko tai vahva kommunikatiivin käsitys kieltenoppimisesta “If the former could be described as ’as learning to use’ English, the latter entails ’using English to learn it” Howatt (Richards&Rodgers 1986, 66). Näkemyksemme on jälkimmäinen - kieltä oppii käyttämällä sitä.
suurelta osin samat tavoitteet ja sisällöt, niiden yhdistäminen ja päällekkäisyyksien karsiminen
verkkomateriaalien muokkaaminen ja järjestäminen loogiseksi kokonaisuudeksi
aikataulutettu opintojakso, viikottaiset on line -tapaamiset, jossa opetusta, ohjausta ja yhteistä harjoittelua
viikkotehtävät, joista välipalaute
molemmat kielet kulkevat mukana koko opintojakson
laaja-alainen osaaminen: vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen: arkikieli, kielellinen ja kulttuurinen samankaltaisuus (small talk, småprat), ylipäätään germaanisten kielten yhtäläisyyksien korostaminen, kielitietoisuus, monikielisyys, kielten väliset suhteet, kieliprofiili
arviointi ja opiskelijoiden itsearviointi sekä opiskelijoilta saatu palaute
Lähdeviittaus:
Richards, J. ja Rodgers, T. 1986. Approaches and Methods in Language Teaching. A description and analyses. Cambridge Language Teaching Library. Cambridge University Press.