-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Uudet digipedataidot 0-100! täydennyskoulutusta opettajille
Koistinen Hanna
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Tekoälyn hyödyntämisen valmiudet luokkahuoneissa
Lounaskorpi Petri
-
Ideasta osaamismerkiksi
Sjöblom Merja
-
Valtakunnallinen tutoropettajapäivä
Harvio Jari
-
Yhteisopettajuus: yksilötoimijoista yhteistyökykyisiksi ammattilaisiksi
Ahonen Heini
-
Robotiikan opetuksen pedagoginen malli
Viitanen Reetta
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
Monimuotoiset työ- ja oppimisympäristöt (MOOTTORI) -hanke kehittää opiskelijoiden ja koulutusorganisaatioiden henkilökunnan digiosaamista ja toimintakykyä uudenlaisissa oppimisympäristöissä. Tarkoituksena on kehittää digitaalisen oppimisalustan palveluja saavutettavuuden näkökulmasta. Saavutettavuus on yksi työpaketeista ja tämän avulla pyrimme varmistamaan ja edistämään seuraavia asioita:
Haluamme varmistaa tasavertaisen digioppimisen palveluiden käytön, jolla voimme edistää opiskelijoiden mahdollisuutta toimia täysivertaisesti oppimisessa digiä hyödyntäen. Saavutettavat oppimispalvelut tukevat vahvasti jatkuvan oppimisen periaatteita.
Lisäämme hankkeen kautta opetushenkilöstön tietoa ja osaamista saavutettavuusnäkökulman toteuttamisessa, sekä jaamme opiskelijoille tietoa aiheesta.
Saavutettavuuden kehittämisellä haluamme tukea myös erityisryhmien ja maahanmuuttajien integroitumista opintoihin, sekä sitä kautta työelämään.
Moottori-hankkeessa olemme kartoittaneet yhteistyössä hanketoimijoiden Centria Ammattikorkeakoulun sekä Yliopistokeskus Chydeniuksen kanssa saavutettavuutta digipedagogiikassa. Olemme KPEDU:ssa laatineet hankkeen tiimoilta erilaisia huonetauluja, joissa nostetaan esille ongelmatilanteita, joissa saavutettavuus tuotetussa opetusmateriaalissa on heikkoa ja annetaan samalla työkalut korjata opetusmateriaali paremmin saavutettavaksi.
Omassa ITK-posterissa esittelisimme hankkeen tuloksia juuri näiden hyväksi havaittujen menetelmien kautta ja laatisimme niistä 5 yleisintä esimerkkiä ongelmatilanteesta sekä ratkaisusta näiden asioiden korjaamiseen. Esim. miten powerpoint jäsennellään oikein, miten värejä käytetään saavutettavaksi ja paljonko tekstiä yhdessä esityksessä tulisi olla. Huonetaulut ovat suunniteltu paitsi opetuksen tueksi myös osaksi viestintää ja saavutettavuudesta tiedottamista organisaatioissamme.
Posterin lisäksi mielellämme esitämme Webinaarissa hankkeemme tuloksia ja vastaamme mielellämme esille nouseviin kysymyksiin!
Posterissmamme nostamme esiin seuraavat asiat:
1. Opetusmateriaalin selkeys, yksiinkertaisuus, loogisuus ja rytmitys.
2. Materiaalin helppokäyttöisyys (materiaalien saatavuus(
3. Materiaalien monimuotoisuus (powerpoint, video, ääni)
4. Kontrastien huomioiminen (värit, fontit, otsikot)
5. Eri päätelaitteiden huomioiminen ajasta- ja paikasta riippumattomaan opiskeluun
Ystävällisin terveisin,
Joni Autio
Asiantuntija
Moottori -hanke (ESR)
040 807 3606