-
Anni Autere-Kesti
Autere-Kesti Anni
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Opiskelijoiden kokemuksia etäopiskelusta
Nevaranta Matias
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
-
Kuinka valjastetaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet, jotta jokainen oppilas onnistuu?
Ruusunen Emilia
-
Digiluokka 2.0 - koronasta oppia ja tulevaisuudesta koppia
Laru Jari
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Digital self-assessment - A roadmap to student engagement
Pirkko Ala
-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
Pandemia ajasta palautuminen normaaliin opetukseen toi mukanaan etäopetuksen ja luokkaopetuksen yhdistämisen tarpeen koulutusohjelmassamme Lapin yliopistossa. Osa opiskelijoista jatkoi opiskelua terveys ja perhesyistä etänä ja osa palasi lähiopetukseen. Tätä etä- ja lähiosallistumisen yhdistämistä samassa opetustilanteessa kehitimme hybridiopetuksen malliksi.
Tutkimuksemme ja kehittämistyö toteutettiin kuvataidekasvatuksen eli kuvataiteen aineenopettajien koulutuksessa keväällä 2022 osana OpenDigiTaito-hanketta. Erillaisia hybridiopetuksen muotoja kokeiltiin osana kolmea eri kurssia yliopiston lehtorin ja projektikoordinaattorin yhteistyössä. Kurssit toivat eteen erilaisia etä- ja lähiopetuksen yhdistämisen haasteita, kun hybridiopetusta toteutettiin teoriapainotteisella kurssilla, työpajatoiminnassa sekä pedagogisella kurssilla. Kurssien päätteeksi keräsimme nimettömänä palautetta kursseille osallistuneilta opiskelijoilta ja aineistona käytimme lisäksi tunneilla käytyjä keskusteluja ja omia muistiinmerkittyjä huomioita.
Kokemusten analysoinnin ja reflektoinnin kautta esitämme tuloksena hybridiopetuksen pedagogista mallia, joka tuo esiin etäopetuksesta ja kontaktiopetuksesta poikkeavia haasteita ja tarpeita erityiselle pedagogiselle lähestymistavalle. Tutkimuksessamme hybridiopetus osoittautui pedagogisesti omanlaisekseen opetustilanteeksi poiketen selkeästi sekä etäopetuksesta että lähiopetuksesta. Tuloksista tiivistämämme mallin kautta opettaja voi huomioida hybridiopetuksen erityisiä mahdollisuuksia ja vaatimuksia, sekä valmistaa ja tukea opiskelijoita sekä lähi- että etäosallistumismuodoissa tähän erityiseen oppimisen tapaan. Vaikka tutkimuksemme liittyy erityiseen alaan, taidekasvatuksen kontekstiin, näemme siinä yleisiä piirteitä ja soveltamisen mahdollisuuksia laajemmin kolmannen asteen opetuksessa, mutta myös toisen asteen koulutuksessa ja aikuiskasvatuksessa.