Event Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019 starts on March 20, 2019 at 10:00:00 AM +0200
Esteettömyyttä vahvistamassa: Virtuaalitodellisuus ja 360-kuvaus autismikirjon henkilön arjen tukena
arjen hallinta elämyksellinen oppiminen Virtual Environments
Location: Esityssali 21 -
Time: 3/22/19, 1:15 PM - 1:45 PM (30 minutes)
Target group: Special needs teacher

Esteettömyyttä vahvistamassa: Virtuaalitodellisuus ja 360-kuvaus autismikirjon henkilön arjen tukena
Pedagoginen asiantuntija  at Oppimis-ja ohjauskeskus Valteri antti.peltoniemi@edu.valteri.fi


Kujala Tero
Kujala Tero Ohjaava opettaja  at Oppimis-ja ohjauskeskus Valteri tero.kujala@valteri.fi 0295332847

Peltoniemi Antti
Peltoniemi Antti Pedagoginen asiantuntija  at Oppimis-ja ohjauskeskus Valteri Antti.peltoniemi@valteri.fi 0295332847

Esityksessämme kerromme kokeilustamme, jonka tavoitteena oli virtuaalitodellisuuden keinoin tukea autismikirjon henkilön siirtymätilanteita, toiminnan ohjausta ja suoriutumista erilaisista asiointitehtävistä.

Halusimme tuottaa virtuaalimaailmoja itse käyttämällä 360:n asteen videokuvausta. Tällaisella kuvauksella voi nopeasti tallentaa henkilön omaa arkiympäristöä, säilyttäen kokijalle tärkeät tilat, näkymät ja ihmiset virtuaalimaailmassa mukana. Kokeiluumme osallistui perusopetuksen autismikirjon opetuksen oppilaita kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa olimme kuvanneet 360-kameralla oppilaille vieraassa ympäristössä suoritettavia asiointi - ja siirtymätilannetehtäviä. Toinen vaihe toteutettiin oppilaiden omien koulujen tutuissa oppimisympäristöissä. Siellä kuvattiin ja harjoiteltiin tehtäviä ja toimintoja, joita opettajat ja ohjaajat kokivat oppilaiden tärkeäksi harjoitella

Kokeilumme perusteella virtuaalinen harjoittelu tuki oppilaiden toiminnan ohjausta siirtymätilanteissa, tilan hahmottamista ja asiointitehtäviin osallistuneiden vuorovaikutusta. Myös aiempi tutkimustieto aiheesta tukee tätä tulosta. Motivaatio ja kiinnostus virtuaaliteknologialaitteiston käyttöön oli vahvaa, ja virtuaaliharjoittelun siirtovaikutus käytäntöön oli ilmeinen. Seminaariesityksessämme kerromme tarkemmin kokeilumme eri vaiheista, esittelemme välineistöä, kerromme tulevaisuuden suunnitelmista ja ennen kaikkea jaamme kokemuksiamme ja havaintojamme onnistuneesta kokeilustamme.