Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
Mitä innovatiivisia teknologioita koulujen kannattaa hankkia?
-
Digioppimisella ammatilliseen kiertotalous- ja kestävän kehityksen osaamiseen
-
OpenBio
-
MobiiliKoutsi - aina apunasi
-
Etäopiskelua ja luentojen tallennusta
-
Pelillisen tarinankerrontamenetelmän workshop
-
Mobiilivideotyöpaja
-
ITK Doctoral Consortium
-
Avoimet oppimateriaalit jatkuvan opiskelun tukena
-
Maker-oppimisympäristöjen kehittämishanke
Kirjastonkävijän haasteena on aina ollut informaation runsaus ja se, miten löytää helposti ja nopeasti uutta mielenkiintoista sisältöä. Asiasanoitus ohjaa tiukasti luokitusten piiriin, kun taas semanttinen, merkityksiä ymmärtävä tekoäly mahdollistaa samoja teemoja sisältävien teosten tarjoamisen myös genrerajojen yli.
Headai on toteuttanut Helsingin keskustakirjasto Oodille kuusi persoonallista, tekoälyä hyödyntävää suosittelijaa, jotka tarjoavat kävijöille mielenkiintoista kirjasisältöä oman taustaopetuksensa pohjalta. Käyttäjälle ilmainen sovellus toimii omalla mobiililaitteella tarjoten nopean ja helpon tavan saada lukuehdotuksia. Palvelu hyödyntää kirjaston IoT-dataa sekä tietoa paikallisilta tapahtumista ja esimerkiksi kaupunkipyörien varaustilanteesta. Mukana on myös puheentunnistusteknologiaa, joka antaa käyttäjälle mahdollisuuden kuvailla vapaasti omin sanoin, minkä tyylisestä kirjallisuudesta hän on kiinnostunut.
Palvelumuotoilussa on kiinnitetty paljon huomiota Oodin piirteisiin: moderni arkkitehtuuri, kirjastojen edelläkävijän rooli Suomessa sekä uuden teknologian valjastaminen palvelemaan asiakkaita. Oodi-botit (ohjelmistorobotit) on visualisoitu tyylikkäiksi hahmoiksi, joiden rakennusaineena itse kirjaston tapaan on suurelta osin puu. Jokaiselle botille luotiin oma persoona. Botit koulutettiin aiheen sanastolla ja ne tarjoavatkin oman tyylisiä, uskottavia lukusuosituksia.
Kehitysprojektin aikana pidettiin työpajoja, joissa puitiin erilaisia kirjastonkäyttäjän profiileja ja niiden kohtaamista bottien kanssa. Eri bottien luonnosten synnyttyä niitä jalostettiin, ja ne saivat persoonaan sopivia elementtejä sekä visuaaliselle että verbaaliselle puolelle. Kehitystyön aikana bottien opetussanastoa tarkennettiin, ja kirjasuosittelussa etsittiin sopivaa suhdetta kauno- ja tietokirjallisuudelle.
Botit toimivat parhaimmillaan loistavina innostajina uuden kirjallisuuden etsinnässä. Samalla ne antavat tietoa sekä Oodista että lähialueen tapahtumista. Intuitiivisen käyttöliittymän ansiosta käyttö on erittäin helppoa ja nopeaa. Tekoälypohjainen suosittelu on hyvä esimerkki uudesta teknologiasta, joka voi tehostaa toistuvia informaatiotyön rutiineja.