Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
STEAM-opinpolku
-
Pienillä asioilla parempaa verkko-opettajuutta
-
Let’s make an EduGame
-
Saavutettavaa digioppimista rakentamassa
-
ITK Doctoral Consortium
-
Miten interaktiivisten kuvien luominen kehittää monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologista osaamista?
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
-
Voiko turvallista pyöräilyä harjoitella digitaalisessa oppimisympäristössä?
-
Onnistunut oppilaitosrakennushanke
-
Työväline varhaiskasvatuksen TVT-osaamisen arviointiin ja kehittämiseen
Ohjelmointia tulee opettaa opetussuunnitelman mukaan peruskoulussa, mutta sitä voi opettaa myös lukiossa. Me workshopin pitäjät olemme aineenopettajia Maunulan yhteiskoulusta ja Helsingin matematiikkalukiosta. Kokemuksemme perusteella opettajan ei tarvitse olla ohjelmointiguru mahdollistaakseen oppimista.
Workshopissa käydään läpi case-esimerkkinä lukiossamme järjestetty Ohjelmoinnin perusteet -kurssi, joka on matematiikkalinjamme opiskelijoille pakollinen. Tutustutaan casen pohjalta erilaisiin mahdollisiin Python-ohjelmointialustoihin ja -materiaaleihin, joita tällä hetkellä on eri tekijöiltä paljon saatavilla. Keskustelussa voidaan sivuta muitakin ohjelmointikieliä. Työpajan varsinainen tavoite ei ole opettaa opettajia ohjelmoimaan, vaan jakaa käytänteitä ja kokemuksia, herättää aiheesta keskustelua ja madaltaa kynnystä ohjelmoinnin opetukseen.
Jos siis ohjelmoinnin opetus kiinnostaa tai haluaisit oppia ohjelmoinnin perusteet itse, tervetuloa työpajaamme!
Aloitus: Case-esimerkkinä Ohjelmoinnin perusteet -kurssi sisältöineen. Keskustelua: miten osallistujien kouluissa opetetaan ohjelmointia ja millaisia tavoitteita kouluissa on ohjelmoinnin suhteen?
Toiminnallinen osuus: Tutustutaan ja kokeillaan erilaisia Python-ohjelmoinnin alustoja ja materiaaleja. Keskustelua: mikä vaikuttaa käytännölliseltä, hyvältä, mikä herättää kritiikkiä?
Toiminnallinen osuus jatkuu: Ohjelmointitehtäviä. Voidaan tehdä sekä strukturoituja pieniä tehtäviä että laajempia pohdintaa vaativia python-ohjelmointitehtäviä. Ennakko-osaamista ei tarvitse olla, vaan aloittaa voi ihan alkeista. Tavoitteena on saada kosketus johonkin ohjelmointialustaan ja madaltaa kynnystä omaan ohjelmointiin ja ohjelmoinnin opettamiseen.
Palautekeskustelu toiminnallisen osan pohjalta.