Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
STEAM-opinpolku
-
Yhdessä – ohjaava opettaja -peli
-
Yhteistä verkko-opintotarjontaa ja asiantuntijayhteisöä rakentamassa
-
Ensin oppiminen, sitten järjestelmät - Make learning great again
-
Taitopainotteinen ja digitaalinen kulttuuriperinnön opettaminen
-
Avoimet oppimateriaalit jatkuvan opiskelun tukena
-
Onnistunut oppilaitosrakennushanke
-
Maker-oppimisympäristöjen kehittämishanke
-
Digitaalinen dialogi kodin ja koulun välillä - huoltajat kumppaneina arvioinnin kehittämisessä
-
Saavutettavaa digioppimista rakentamassa
Mitä tarkoittaa valmennuspedagogiikka reaaliaikaisessa verkko-oppimisessa ammattikorkeakouluopiskelussa? Sen voisi määritellä esimerkiksi näin: ammattikorkeakouluopinnoissa valmennuksen keinoin opiskelun prosessin edistämistä reaaliaikaisissa digitaalisissa ympäristöissä pedagogisen henkilökunnan toteuttamana. Foorumissa esitetään tästä aiheesta tieteellisissä tutkimuksissa ja tuoreimmassa vertaisarvioiduissa artikkeleissa tutkittua tietoa. Foorumiesityksessä pyritään taustoittamaan reaaliaikaista vuorovaikutusta valmentajan (lehtori, yliopettaja) ja opiskelijan välillä. Kokonaisuus on kytketty Humanistisen ammattikorkeakoulun Humakin digioppimisen kehittämiseen. Foorumiesityksen tavoitteena on maisemoida yhteisöllistä verkko-opiskelua reaaliaikaisen yhteisöllisen digitaalisen opiskelun näkökulmasta myös käytännöllisin esimerkein.
Tulevaisuudessa ammattikorkeakouluissa opiskelu digitaalisissa ympäristöissä ei voi painottua aikaan ja paikkaan sitoutumattomaan ”self paced” -tyyliseen itseopiskellen tapahtuvaan verkko-opiskeluun. Opiskelijan oletetaan ammattikorkeakouluissa verkko-opintojen avulla saavuttavan tutkinnossa vaadittavia taitoja, tietoa ja kompetensseja. Opiskeluryhmät suurenevat oppilaitoksissa ja opetuksen laadukkuuden on oltava saman tasoista silloin kun opiskellaan digitaalisissa ympäristöissä ja perinteisesti lähiopiskeluna. Yhteisöllinen verkko-opiskelu ja opiskelu pienryhmässä on yhä enemmän nousemassa ja noussutkin self paced -tyyppisen itseopiskelun rinnalle. Opiskelu reaaliaikaisesti digitaalisessa ympäristössä merkitsee opiskelijalle yhteistyötä, yhteisöllisyyttä, vuorovaikutusta ja avointa oppimista sekä itsensä johtamista. Opiskelijalla on oikeus osallistua ja oppia myös verkko-opinnoissa.
Forumesityksessä esitellään otteita valmennuspedagogiikka reaaliaikaisessa verkko-opiskelussa -aiheisen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen havainnoista. Foorumin toteutustapa on vuorovaikutteinen ja siinä hyödynnetään sosiaalisen median ympäristöjä. Tervetuloa.