Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
Tutkivaa oppimista Go-Lab-verkko-oppimisympäristössä
-
Voiko turvallista pyöräilyä harjoitella digitaalisessa oppimisympäristössä?
-
Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke
-
Mitä innovatiivisia teknologioita koulujen kannattaa hankkia?
-
STEAM-opinpolku
-
Adaptiivisuus ja pelillisyys verkko-opetuksessa
-
Lyfta: Immersiivisiä oppimiskokemuksia ympäri maailmaa
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
-
ITK Doctoral Consortium
-
Etäopiskelua ja luentojen tallennusta
Foorumiesitys tulee käsittelemään tutkivaa oppimista laajennetun todellisuuden (XR) avulla.
Laajennetun todellisuuden avulla voidaan vierailla paikoissa ja tilanteissa, joihin ei ole esimerkiksi kustannusrajoitteista, aikarajoitteista (historia), fyysisistä rajoitteista tai eettisistä syistä muuten mahdollista vierailla. On kuitenkin tärkeää, että laajennetun todellisuuden opetuskäyttö perustuu tutkimustietoon ja toimiviin käytäntöihin.
Foorumiesityksessä käydään läpi aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä, tutkimusperustaista tietoa sekä esitellään käytännön toteutuksia. Esityksessä kuvaillaan myös prosessin, jossa oppimisympäristöjä kehitetään tutkimustiedon ja kenttäkokeiluiden avulla, etenemistä. Prosessissa kehitetään peruskouluun sopivia, ilmiölähtöisen oppimisen sekä tutkivan oppomisen teorioihin pohjautuvia laajennetun todellisuuden ympäristöjä. Ympäristöt auttavat oppilaita tutkimaan, visualisoimaan ja kokeilemaan asioita käytännönläheisesti. Ympäristöissä ei ole tarkoituksena, että yhdellä oppilaalla on lasit päässä, vaan tietoa rakennetaan yhteisöllisesti myös VR-lasien ulkopuolella käyttäen mm. lisättyä todellisuutta, 3D-mallia, perinteisiä kirjoja sekä kynää ja paperia. Laajennetun todellisuuden opetuskäytön tavoitteena on parantaa oppimismotivaatiota, koulukiinnittymistä sekä tuoda uutta iloa oppimiseen.
Foorumiesityksen tavoite on tuoda lisää tietoa vain vähän tutkitusta aiheesta yleisölle sekä herättää keskustelua teknologiatuetusta oppimisesta sekä sen hyödyllisyydestä.