Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
STEAM-opinpolku
-
Ohjelmoinnin perusteet lukiossa ja yläkoulussa
-
ITK Doctoral Consortium
-
Mitä innovatiivisia teknologioita koulujen kannattaa hankkia?
-
Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hanke
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
-
MobiiliKoutsi - aina apunasi
-
Tutkivaa oppimista Go-Lab-verkko-oppimisympäristössä
-
Voiko turvallista pyöräilyä harjoitella digitaalisessa oppimisympäristössä?
-
Microsoft Teams-workshop
Kuntien ja koulujen digistrategioiden rooli perusopetuksen digitalisaatiossa on keskeinen. Erityisesti rehtoreiden strateginen rooli koulun digitalisaatioprosessin johtamisessa on ollut tarkastelun kohteena useissa kansainvälisissä tutkimuksissa. Sheppardin ja Brownin (2013) mukaan rehtorin rooli voi olla joko kehitystä fasilitoiva tai hidastava, jopa sitä haittaava. Dexter (2008) puolestaan on kuvannut rehtorin roolia merkitykselliseksi myös oppilaiden digitaalisten kompetenssien kehittymiselle.
Tutkimuksessaan (Leithwood et al, 2005) on esittänyt, että menestyksellinen koulun johtajuus edellyttää neljää funktiota ja prosessia: 1) kyky asettaa suunta, tavoitteet, normit ja visio, 2) kyky kehittää ihmisiä koulutuksen avulla ja luomalla kannustavan oppimisympäristön ja oppimiskulttuurin, 3) kyky kehittää organisaatiota; sisältäen organisaation infrastruktuurin, joka tukee ja kannustaa oppimista, 4) kyky kehittää pedagogista toimintaa.
Suomessa kehitetty Ropeka-online verkkokysely arvioi rehtorin toimintaa alla olevien ulottuvuuksien kautta, jotka on johdettu Leitwoodin mallia mukaillen. Ropeka on itsearviointikysely, jonka tarkoituksena on tukea koulun kehitystyötä ja tiedolla johtamista. Samaan pyrkii myös opettajille suunnattu www.opeka.fi - kysely että oppilaille suunnattu www.oppika.fi - kysely.
Ropekan avulla haetaan vastauksia seuraaviin osa-alueisiin:
Strategia - Millä tasolla on koulun strategiaja näkemys siitä mihin pyritään ja
Sitoutuneisuus muutokseen - Miten kouluyhteisö on sitoutunut digitaalisuuden tuomiin muutoksiin?
Uuden toimintakulttuurin luominen - millaiset valmiudet koululla on luoda uutta toimintakulttuuria, jota digitalisaatio tukee
Osaamisen kehittäminen - Miten tuetaan yksilöllistä ja yhteisöllistä osaamista ja sen kehittämistä?
Esittelemme uusimmat tulokset vuodelta 2018 ja tuloksia verrataan myös vuoden 2017 tuloksiin. Samalla tarkastelemme myös opettajien tuloksia ja huomaamme, että opettajien ja rehtoreiden käsitykset eivät aina kohtaa, vaikka puhumme samasta asiasta.
Rehtoreiden vastauksia on 1144 ja opettajien 17500 vuosilta 2017 ja 2018. Kyseessä on ainutkertainen aineisto niin laajuutensa kuin myös pitkittäisseurannan näkökulmasta.