Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi 2019
-
Taitopainotteinen ja digitaalinen kulttuuriperinnön opettaminen
-
LUDO - LUkiolaisen DigiOpas
-
Miten interaktiivisten kuvien luominen kehittää monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologista osaamista?
-
STEAM-opinpolku
-
Etäopiskelua ja luentojen tallennusta
-
Microsoft Teams-workshop
-
Digitaalinen dialogi kodin ja koulun välillä - huoltajat kumppaneina arvioinnin kehittämisessä
-
Saavutettavaa digioppimista rakentamassa
-
ITK Doctoral Consortium
-
Avoimet oppimateriaalit jatkuvan opiskelun tukena
Kulttuuriperinnön digitalisointi ja hakupalveluihin panostukset mahdollistavat kulttuuriperintöaineistojen hyödyntämisen kouluissa. Ne antavat luontevia keinoja opettaa monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknologian taitoja sekä tarjoavat aineistoja ilmiöpohjaiseen opetukseen.
Aineistot on koottu käyttäjille ilmaiseen opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan hakupalveluun Finna.fi. Suomalaiset kulttuuriperintöorganisaatiot tarjoavat Finna.fi:ssä digitoituja alkuperäisaineistoja kuten historiallisia henkilö-, paikka, tapahtuma- ja esinekuvia, kuvia muinaislöydöksistä, vanhoja karttoja, vanhoja digitoituja uutisleikkeitä ja uutisfilmejä.
Finnan aineistot opettajan näkökulmasta
Opettajan näkökulmasta Finnaa voi ajatella sekä aineistopankkina että kuvapankkina sekä alustana opettaa tiedonhakua ja siihen liittyviä käsitteitä kuten lähdekritiikki ja aineistojen käyttöoikeudet. Historian ja yhteiskuntaopin opetukseen Finna tarjoaa alkuperäisaineistoja, joilla kuvittaa opetusta ja joiden kautta nostaa keskustelua lähdekritiikistä ja näkökulmien tulkinnoista.
Äidinkieleen Finna tarjoaa esimerkkejä vanhoista mainoksista, uutisista, filmeistä tarkasteltavaksi modernien versioiden rinnalla. Kuvataiteen opetukseen löytyy kuvia suomalaisista taideteoksista. Finnasta löytyy paljon ilmiöitä kuvaava aineistoja, esimerkiksi paikallisuuden näkökulmalla. Finna Street -haku tarjoaa mahdollisuuden nähdä historian jatkumon ja muutoksen ympäristössä näyttämällä historiallisia kuvia siellä missä olet.
Aineistopankin lisäksi Finnaa voi myös ajatella kuvapankkina, josta löytyy paljon kuvia ei-kaupalliseen käyttöön. Vapaasti käytettävissä olevia kuvia oppilaat voivat esimerkiksi käyttää omien tuotoksiensa taitossa kuvituskuvina tai kuvataiteen opetuksessa digitaalisten taideteosten materiaalina.
Esityksen sisältö:
Tietoisku: Mikä Finna.fi on koulujen näkökulmasta?
Käytännön kokemuksia Kilterin koululta Finnan käytöstä