Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi
-
Innovative Learning Environments (ILE) research
-
Robottihackathon. Puhuvat robotit ja keskustelevat käyttöliittymät opetuksessa.
-
Kestävän kehityksen kortit, lisättyä todellisuutta liikkuen
-
Liekeissä! Johtajuusvalmennus opetusalan johdolle ja johtoryhmille
-
Oppimisanalytiikan asenteet, odotukset ja eettiset kysymykset korkeakouluopiskelijan silmin
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
ViLLE-asiantuntijakoulutus
-
Lukion mapathon-mallilla humanitaarista apua ja merkityksellisyyttä oppimiseen
-
Digitaaliset oppitunnit opetuksen avuksi
-
Ketterästi kehittäen järjestelmä oppilashallinnon tarpeisiin
Ohjemointi perusopetuksessa kurssi on osa Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan vapaavalintaisia opintoja.
Kurssin osaamistavoitteisiin kuuluvat: a) opiskelija osaa soveltaa yhteisöllisen ongelmanratkaisun työtapaa ohjelmoinnin kontekstissa; b) Osaa suunnitella ja toteuttaa peruskoulun opetussuunnitelman mukaisia kokonaisuuksia joissa ohjelmointi on yksi osa oppimista; c) Tuntee algoritmisen ajattelun perusteet; d) Tuntee aloittelijoille suunnatut ohjelmointityökalut ja on tutustunut niistä syvemmin ainakin yhteen ja e) ymmärtää automaation alkeet.
Kurssin toteutukseen kuuluu 10x2h harjoituksia, joiden puitteissa
tutustutaan työkaluihin ja menetelmiin yleisellä tasolla. Syvällisempi
perehtyminen tehdään projektityössä, joka vuoden 2021 toteutuksessa oli
poikkeuksellisen monipuolinen kokonaisuus. Vuoden 2021
projektikokonaisuus sitoutti kaikki kurssin opiskelijat toteuttamaan
asiakasyritykselle ohjelmointiaiheisen STEM projektin, jonka tulisi olla
materiaalia yrityksessä vieraileville 7-9 luokan oppilaille.
Ohjelmointi perusopetuksessa kurssin projektityö kesti 8 viikkoa
maaliskuusta 2021 toukokuuhun 2021 ja toteutettiin koronaolosuhteiden
vuoksi kokonaan etänä. Kaikki opiskelijat saivat tarvittavat välineet
kotiinsa jonka lisäksi hyödynnettiin erilaisia emulaattoreita, esim.
TinkerCad Circuits työkalua. Opiskelijat jaettiin sisältö- ja
pedagogiikkatiimeihin, jotka suunnittelivat ohjaavan opettajan
(opetusharjoittelua tekevä opiskelija) tukemana STEM sisältöjä
toimeksiantavan yrityksen kouluvierailujen tarpeisiin.
Projektin etenemisestä kerättiin tietoa Onenote muistikirjojen, teams
tapaamisten ja erilaisten kyselyiden avulla. Projektin aikana syntyneet
aineistot muodostavat projektin suunnitelleen opetusharjoittelijan
(tämän ehdotuksen ensimmäinen kirjoittaja) väitöskirja-aineiston.
Aineistonkeruu on tätä kirjoittaessa kesken. Ensimmäisiä tuloksia tullaan esittelemään syksyllä 2021 tässä posterissa.