Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi
-
Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
-
MeWet-koti monialaisten unelmien kohtauspaikkana
-
Käytännön esimerkkejä opetustoiminnan kehittämisestä
-
Innostavia työkaluja digitaitojen kehittämiseen ja tunnustamiseen - Osaamismerkkien uusi tuleminen
-
Oppimisanalytiikkaa STEM-aineissa
-
Päijät-Hämeen osaamismerkit – merkityksellistä laaja-alaista osaamista
-
Avoin data tukemaan koulutusta
-
Yhteisopettamista verkossa: Kokemuksia monimuoto- ja verkkoryhmien viestintätaitojen opetuksesta
-
Kiva ko on kielissä yhteistyötä
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
Esityksessä kerrotaan yleisesti YK:n kestävän kehityksen 17 toimenpiteestä ja erityisesti koulutuksesta kestävän kehityksen näkökulmasta.
Esityksessä tuodaan esille tilannekuvaa ja esimerkkejä miten kestävän kehityksen periaatteita on sovellettu koulutuksessa.
Kansallisten indikaattorien mukaan koulutus ja osaamisen kehittäminen ovat Suomessa hyvällä mallilla: perusasteen suorittaneiden osuus on korkea, ja esimerkiksi kirjastopalveluiden käyttöaste on edelleen huipputasoa. Kuitenkin lukutaidon ja nuorten yhteiskuntataitojen kehitys on huolestuttavaa, ja tutkimus- ja kehittämismenojen osuus BKT:sta on laskenut. SDG4 koulutusta mittaavan indikaattorin kahdeksasta alamittarista kuusi osoittaa parasta mahdollista tilaa. Suomessa työtä on kuitenkin vielä elinikäisen oppimisen tukemisessa.
Maailmalla suomalaista koulutusjärjestelmää arvostetaan ja osaamista kuvattiin Suomen merkittäväksi vientivaltiksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman arvoperustassa todetaan, että kestävän kehityksen välttämättömyys tulee tunnistaa ja sen mukaisesti tulee toimia.
Esimerkkinä käydään läpi Helsingin kaupungin kestävän kehityksen suunnitelmaa ja toteutumisen raporttia malliksi muillekin toimijoille.