Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssi
-
Tervetuloa ryhmäytymään - digisti!
-
Lapin eAmis -Latuja ammatillisiin opintoihin digitalisuutta hyödyntäen
-
Yhteisopettamista verkossa: Kokemuksia monimuoto- ja verkkoryhmien viestintätaitojen opetuksesta
-
Lukion mapathon-mallilla humanitaarista apua ja merkityksellisyyttä oppimiseen
-
Alueellinen tutorverkosto-toiminta
-
Yhdessä tehden - Löydä, tee ja jaa avoimia aineistoja ja oppimateriaaleja
-
Kokemuksia etä- ja hybridiopetuksesta opettajankoulutuksen kontekstissa Covid-19 kriisin aikana.
-
Mediakanavat Tampereelle keväällä 2020
-
Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
-
MeWet-koti monialaisten unelmien kohtauspaikkana
Toimivaksi todettuja esimerkkejä ja oivalluksia varhaiskasvatuksen etäyhteyspedagogiikasta. Miten alle kouluikäiset oppivat etäyhteyksien välityksellä, millainen toiminta mahdollistaa lasten aktiivisen osallistumisen etänä ja voiko etäyhteyksillä leikkiä? Etäyhteysmentorit ovat koonneet yhteen parhaita pedagogisia käytäntöjä ja ideoita etäyhteyksien käytöstä varhaiskasvatuksessa.
Espoossa koulutettiin vuoden 2021 aikana OKM:n Covid-19 hankerahoituksella koko varhaiskasvatuksen henkilöstö käyttämään etäyhteyksiä erilaisissa varhaiskasvatuksen työtehtävissä. Etäyhteyksien käytöllä pyritään varmistamaan, vahvistamaan ja lisäämään lasten sosiaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta tilanteissa, joissa normaali osallistuminen varhaiskasvatukseen ei ole mahdollista. Lisäksi koulutuksen aikana vahvistettiin henkilökunnan taitoja käyttää etäyhteyksiä huoltajien ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Henkilöstön koulutus toteutettiin mentorointi -menetelmällä, johon kuului sekä yksilöohjausta, yhteistä keskustelua tiimeissä, että käytännön kokeiluja lapsiryhmässä.
Osana mentorointia jokainen varhaiskasvatusryhmä kokeili etäyhteyksien käyttöä pedagogisesti lasten kanssa. Kokeiluissa syntyi uusia oivalluksia siitä, miten varhaiskasvatusikäiset lapset voivat leikkiä ja oppia etäyhteyksien avulla. Henkilöstö sai rohkeutta ottaa poissaolevia lapsia etäyhteyksien avulla mukaan ryhmän toimintaan ja lasten osallisuus ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus vahvistui. Samalla tieto- ja viestintäteknologian monipuolinen käyttö ja henkilöstön laiteosaaminen lisääntyi. Etäyhteysmentorointi koettiin innostavana ja käytännönläheisenä työtapana, joka tuki sekä henkilöstön osaamista että lasten ja huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa poikkeuksellisena korona-aikana.